'''FöreDrag'''

''De följande föredragen  låg bland AJH:s efterlämnade papper.'' 

'' AJH var ordförande och/eller kassör i länets moderata partigrupp under perioder före och under första världskriget.'' 

''Tre ganska jämnstora partier i den s k Försvarsriksdagen från 1914 var Högern, som också 
kallade sig moderater; de frisinnade eller Liberala partiet och det tredje som kallade sig 
Socialdemokrater.'' ''Liberaler och Socialdemokrater räknades tillsammans som vänstern. 
Under några år före 1917 års val uppstod två nya bondepartier, Bondeförbundet och 
Jordbrukarnes fria grupp, vilka fick in nio resp. fem mandat vid 1917 års riksdagsval.'' 
''AJH stödjer det hittillsvarande styrelseskicket enligt 1809 års grundlagar, där kungen 
beslutar efter att ha inhämtat handläggning och råd från regeringen, som också måste godkänna 
kungens beslut innan det går i verkställighet.'' 
''Vid bondetåget i februari 1914 till Stockholm uppvaktades kungen av ett stort antal 
försvarsvänliga bönder -bland dem jämtar med AJH i spetsen -som krävde att den 
infekterade försvarsfrågan omgående skulle avgöras i sin helhet enligt försvars utredingens 
förslag.'' 

''Kungen instämde utan att först ha inhämtat den liberala Karl Staaf-regeringens åsikt.'' 
''Vänstern var mestadels kritisk till större försvarssatsningar och Staafs regering avgick nu i 
protest mot den självsvåldige kung Gustav V.'' 
''Ett halvår senare utbröt första världskriget med ett ganska dåligt förberett svenskt försvar.'' 
''Frågan om det numera helt dominerande parlamentariska styrelseskicket drevs då av 
vänstern.'' 

''Den omtalade rösträttsreformen, som då innebar en man-en röst utan förmögenhetskrav 
hade skett några riksdagsperioder tidigare och tydligen orsakat splittring inom 
partigrupperna med många avhopp till s k politiska vildar och senare partibyten bland 
ledamöterna.'' ''Kvinnlig rösträtt kom först 1921.'' ''/Jan N'' 

''Först ett kort inlägg vid eftermälet till 1914 års bondetåg.''
-------------------
Inlägg vid Bondetågets Försvarsförbunds sammanträde å Hotel Continetal i Stockhom den 5 mars 1914 kl 11 förmiddagen. (av A J Hansson från kladdmanus)

Då mer än 30,000 svenska odalmän under sistlidne Februari månad tågade till Sveriges hufvudstad för att inför landets Konung och regering uttala sina farhågor att vårt fosterlands försvarberedskap icke är i sådant skick som tidens allvar kräfver, ville dessa fosterlandsälskande män af Sveriges bondestam deruti äfven inlägga en vädjan till Regeingen att landets lifsfråga,  - försvarsfrågan – måtte ofördröjligen lösas i ett sammanhang i öfverensstämmelse med sakkunskapens fordringar på ett tillfredsställande försvar för vårt lands frihet och sjelfständighet.

Dervid förklarade sig ock bondetågets deltagare redo och villiga att bära sin del af de ökande personliga och ekonomiska bördor, som omsorgen om landets värnande kräfver; samt försäkrade derjemte att om Sveriges Regering ville lösa försvarsfrågan på angifven grund, skulle den finna ett allvarligt och kraftigt stöd  i bondetågets män.

Att samma önskan och samma tankegång varit tillfinnandes hos en betydande del af Jämtlands allmoge visas deraf att från detta län formas inemot 430 deltagare i bondetågets leder.

Wi tro oss med denna handling hafva bidragit att skrifva ett minnesrikt blad i Sveriges historia – ett blad som visar att det i närvarande tid jämväl inom Jämtlands län, så att vi få ett starkt försvar till lands och sjös, som värn för vår frihet och sjelfständighet.

-----------------

'''Odaterat manus till föredrag av AJ Hansson som bör ha hållits inför något av riksdagsvalen 1914/1917.''' 


Det syns för närvarande mycket sannolikt att försvarsfrågan vid den nu församlade 
riksdagen kommer att lösas i hufvudsklig öfverensstämmelse med regeringens 
förslag, men då det fortfarande gäller att säkerställa dessa af riksdagen fattade beslut, 
så att de verkligen blifva genomförda, kommer försvarsfrågan äfven vid det nu 
förestående riksdagsmannavalet att blifva den viktigaste programpunkten för valet, 
och vill jag derför i första hand tala något till eder i denna fråga. 

För öfrigt är det icke som partiman eller politisk agitator jag nu vill tala till eder och 
mina ord blifva icke högermannens eller venstermannens, utan jag talar som medlem 
af eder egen klass, som fosterlandsvän och som svensk man till en församling af 
svenska män och qvinnor. 

För att kunna få ett riktigt begrepp om försvarsfrågans innebörd böra vi försöka göra 
klart för oss huru ytterst viktigt det är i afseende på vårt lands sjelfständighet att hafva 
ett välordnadt förvarsväsen. 

Wi få ej tro på den eller den fredsapostelns försäkringar att ingen fara är å färde om vi 
blott förklara oss neutrala i händelse af krig emellan Europas stormakter. 
Det nu pågående kriget emellan Tyskland och Frankrike mfl stater visar oss hur liten 
betydelse de af stormakterna garanterade neutralitetsförklaringar kunna ega om de ej 
råka sammanfalla med de stridande makternas intressen. 

Belgiens neutralitet har ju under lång tid varit garanterad af Europas stormakter, men 
då det nu vid krigets utbrott visade sig att denna neutralitet var till besvär för de 
stridande parterna hafva de icke dragit sig för att göra den neutrala staten till valplats 
för kriget. 

Hvad har sålunda den garanterade neutraliteten varit annat än en pappersgaranti utan 
allt värde? Enligt hvad som på sista tiden kommit i dagen synes Belgien redan från år 
1905 hafva stått i hemligt förbund med England och Frankrike mot Tyskland, hvilket 
utan tvifvel varit för Tyskland bekant. Men nu då det gäller på allvar har Belgien 
blifvit lämnad åt sig sjelf, enär bundsförvanterna ej velat offra något nämnvärdt för 
deras beskydd. Häraf finner man hur osäkert det är att lita på andra staters hjelp. 

Annorlunda kunde det hafva stått sig om Belgien haft till sitt förfogande en stark och 
väl utrustad armé. Belgien har nämligen icke fullt genomförd allmän värnpligt 
hvadan dess armé icke är ens hälften så stark som den kunnat vara. 
Med genomförd allmän värnpligt skulle Belgien med sina nära 8 millioner invånare 
kunna uppställa en armé på 5 á 600,000 man, men nu har den i stället endast omkring 
250,000 man. Om 500,000 väl öfvade soldater stått till buds för detta lands försvar, 
såsom stöd för dess neutralitet, hade sannolikt intet fiendtligt infall nu kommit i fråga. 

På samma sätt förhåller det sig äfven med vårt land. Wår innerligaste önskan är att få 
förblifva neutrala och så mycket som möjligt oberörda af kriget. Men för att denna 
neutralitet skall respekteras måste vi hafva en stark krigsmakt bakom. Detta är den 
enda garanti som duger i händelse af krig. 

Wi kunna icke nu beräkna hvilken utgång det emellan Europas stormakter nu 
pågående kriget kan få, ej heller om vi i längden få förblifva neutrala. Men äfven om 
det skulle lyckas oss att under krigets fortgång bevara neutraliteten finnes ingen 
borgen för att vi icke vid den slutliga uppgörelsen eller sedermera, kunna blifva 
indragna i krigiska förvecklingar. 

Låtom oss endast antaga att Tyskland blifver besegradt och krossadt af sina fiender, 
så att Ryssland får fria händer att genomföra sina önskemål i afseende på isfria 
hamnar vid Skandinaviens västkust, så kan denna vår mäktiga granne anse tiden 
lämplig att anfalla oss, när han för tillfället ej har något att frukta från annat håll. 
Rysslands väg till hafvet måste gå öfver norra Sverige och derför böra vi hålla oss 
beredda för alla eventualiteter. 

Andra komplikationer kunna äfven låta tänka sig. Om t. ex. Tyskland blifver segrande 
i kriget kan det mycket väl hända att Ryssland vid fredsslutet betingar sig rätt att få 
fria händer i afseende på Skandinaviska halfön emot det att Ryssland å sin sida gör 
betydande landafträdelser till Tyskland. Äfven i sådant fall kan krig med Ryssland för 
oss blifva endast en tidsfråga. 

I hvarje fall måste vi vara beredda på hvad som kan inträffa och inrätta våra 
försvarsanordningar derefter, enär dessa allt framgent komma att förblifva lifsvilkoret 
för vår existens som sjelfständig nation. Det finnes folk i våra bygder som vilja tro att 
England icke skulle tillåta Ryssland att eröfra norra delen af Skandinaviska halfön. 
Men den som närmare känner Englands krämarpolitik vet att detta land ej utan 
betydande ekonomiska fördelar lägger sig ut för oss och gör uppofringar af pengar 
och folk endast för att bevara vår sjelfständighet. Englands politik kan konstateras i 
det enda ordet "materialism". Engelsmännen vilja alltid vara med och förtjena på 
andras bekostnad. Derför veta vi hvad vi kunna hafva att vänta från det hållet. 
Skulle England hjelpa oss i ett krig mot vår östra granne komme det sannolikt att 
afslutas så, att Ryssland vid fredsslutet tillåtes taga Norrland och nordliga Norge, med 
den ypperliga hamnen i Trondhjemsfjorden, under det att England för sin del, som 
"kompetens" erhåller Skåne af Sverige och möjligen tager Själland af Danmark, för att 
blifva egare till Östersjöns nyckel - Öresund och Stora Belt. 

Det säger sig sjelf att England vill göra allt för att nå detta mål och för framtiden hålla 
Tyskarna instängda i Östersjön om dessa i nu pågående kriget blifva besegrade. 
För öfrigt skulle det blifva synnerligen svårt för England att inom vårt land uppträda 
med någon större landtarmé för att hjälpa oss. 

De materiella förluster för vårt land, som ett olyckligt krig kan medföra, skulle kunna 
blifva oerhörda. 
Norrlands malmberg, skogar, vattenfall och industriella anläggningar representera ett 
kapitalvärde som ej kan nog högt uppskattas. 

Ensamt de under bearbetning varande grufvorna i Gellivara, Kirunavaara och 
Loussavaara beräknas ega ett kapitalvärde af 6 milliarder (d.v.s. 6000 millioner) 
kronor och kunna vi tryggt antaga att Norrlands öfriga malmberg och fyndigheter, 
som ännu ej börjat bearbetas, representerar ett minst lika stort värde. 

Ett flertal malmberg har ännu ej kunnat bearbetas tillfölje af bristande 
kommunikationer, såsom t. ex. det rika malmberget Svappavaara, som eges af 
Svenska staten, de värdefulla fyndigheterna i Jockmokk och Qvickjock m. fl. hvilka 
kunna komma till användning först sedan inlandsbanan framdragits upp till Porjus. 

Widare eger Svenska staten kollossala skogar i Norrland, som väl ock äro värda 
någon milliard och årligen ger ett mycket stort tillskott till Svenska statskassan. 

Det är just på inkomsten från Norrlands grufvor och skogar som svenska staten 
baserat folkpensioneringen. 
Hur skulle det gå med denna folkpensionering om Sveriges rike skulle mista 
Norrland och dermed sjelfva grundfonden för pensioneringen - de norrbottninska 
grufvorna och skogarna. 

Äfven statens jernvägar i Norrland och elektriska kraftstationen i Porjus ega ett 
mycket stort värde. Denna kraftstation har ensamt i anläggning kostat cirka 25 
millioner kronor. 

Kapitalvärdet af de industriella anläggningarna för trävaruexporten i Norrland 
representerar äfven kollossala summor. Dessa industriella anläggningar tillhöra 
visserligen icke staten, men de tillhöra dock nationalförmögenheten i Norrland. 
Man kan lätt göra sig en föreställning om betydelsen af denna industri då man 
betänker att den norrländska trävaruindustrien inbringar till vårt land öfver 200 
millioner kronor årligen; samt att 100,000tals arbetare med sina familjer hafva sin 
sysselsättning och utkomst vid denna industri. Dessutom äro vi ju litet hvar här i 
Norrland beroende af inkomsten af trävarurörelsen. Trävaruexportsiffrorna för hela 
Sverige utgör omkring 265 millioner kronor, hvaraf sålunda lejonparten kommer från 
Norrland. 

Det är ock förnämligast inkomsten från trävaruindustrien som utjemnar rikets 
handelsbalans med utlandet. 

Har någon tänkt på hvilka följder det skulle medföra för Norrlands befolkning om en 
fiende antingen sköflar och ödelägger denna industri, eller ock ålägger den att betala 
milliontals kronor i krigsskatt, så att industriens idkare blifva utarmade och måste 
nedlägga rörelsen, och hvad skall de sedan bli af dessa 10,000 tals arbetare som 
hafva sitt arbete och sin utkomst vid denna industri? 

Härmed har jag velat påpeka att Sveriges värdefullaste riksbank ligger i Norrland, 
som i fråga om naturtillgångar obetingadt är Sveriges rikaste landsdel. Om vi nu, 
genom att försumma försvaret, mister denna landsdel, hvad blefve Sverige värdt 
sedan? 

Man får ofta höra talas om att försvaret kräfver allt för mycket pengar, så att det till 
sist utarmar vårt land. Detta är dock ett mycket fåvitskt tal. Af de pengar, som anslås 
till försvaret går ungefär 70 procent ut till folket i form af arbetslöner och af det 
öfriga åtgår en del till aflöningar åt officerare och manskap, hvarefter återstoden 
stannar till allra största delen hos landtmännen och andra näringsidkare. 
Endast en ringa bråkdel af dessa anslag gå till utlandet för hvad som till arméns behof 
möjligen köpes derifrån. Alltså blifver dessa anslag till krigsväsendet ingenting annat 
än en penningcirkulation bland svenska folket. Det vill med andra ord säga att 
penningen vandrar genom en hand mera. Den går från statskassan till 
arméförvaltningen och derifrån ut till folket. Ingen kan derför med skäl påstå att en 
dylik penningcirkulation utarmar landet. 

Det har inom det frisinnade lägret talats så mycket om bärkraften i fråga om 
stärkandet af försvaret. Men för mig synes det vara alldeles oriktigt att se saken från 
en sådan synpunkt. Wi böra tvärtom se saken så, att vi måste sätta ett säkert lås för 
vår värdefulla bank i Norrland, så att vi allt framgent kunna bibehålla dessa 
rikedomar åt Sverige. 

Wi få icke se så noga på kostnaden när det gäller vårt lands försvar. Äfven om detta 
försvar blifver dyrt så är dock ett olyckligt krig oändligt mycket dyrare. 
Förutom det att en mängd menniskolif gå till spillo, blifver landet der kriget går fram 
utsuget och utplundradt på alla sätt, spannmål, foder och kreatur m.m. blifva oss 
frånröfvade, våra hus och hem kunna blifva brända och ödelagda. Städer, banker och 
industriella verk blifva ålagda dryga krigsskatter, hvarjemte och bankernas 
inneliggande kassor kunna blifva beslagtagna af fienden i de städer som eröfras o.s.v. 

Widare böra vi betänka att intet offer är för stort då det gäller att bevara vår frihet och 
sjelfständighet mot fremmande inkräktare. Wi måste först af allt bevara nationens lif, 
sedan få vi resonera om inte reformer och vår ekonomiska bärkraft. 
Skulle vi mista vår frihet och själfständighet som nation, då kunna de inre reformer, 
som vi velat låta gå före försvaret blifva bra litet värda. 

Om vi endast i större mått anlita nationens tillgångar i Norrland genom att afverka 
öfvermogen skog å kronans marker för försäljning och bryta mera malm ur de 
norrbottniska grufvorna skola vi få pengar nog för försvaret utan att den ekonomiska 
bärkraften äfventyras. Detta anser jag vara en förståndigare hushållning än att genom 
försvarets försummande riskera att dessa rikedomar blifva en annan stats egendom. 

Wi böra äfven komma ihåg att det i händelse af krig blifver Norrland som med största 
sannolikhet får emottaga första stöten och att det för oss måste vara allra viktigast att 
försvarsanordningarna äro sådana att fienden icke kan komma in i landet. Har fienden 
en gång fått fotfäste och satt sig fast härstädes, torde vi sedan ej hafva annat val än 
att blifva ryska undersåtar och säga adjö åt vår frihet. 

För täckande af de engångskostnader som nu genast kommer att erfordas för 
försvarets stärkande till lands och sjös, har regeringen föreslagit en värnskatt, som för 
en gång skall erläggas af större förmögenheter och större inkomsttagare. 
Denna skatt drabbar icke alls de mindre bemedlade inom samhället. Det skattebelopp 
i kontant som en vanlig arbetare får erlägga till försvaret blir högst obetydligt. Det 
blir kanhända ej en krona årligen. Någon verklig anledning finnes derföre icke att 
klaga öfver de "bördor", som stärkandet af landets försvar kan komma att medföra. 

Jag ber eder sjelfva tänka härpå och försöka se frågan från en mera allsidig synpunkt 
och jag tror ni skola finna att de pengar som offras för vårt lands försvar icke äro så 
bortkastade pengar som mången tror. 

Exemplet från Tyskland visar att oaktadt detta land under de senaste 40 åren offrat 
mycket pengar för stärkandet af sitt försvar till lands och sjös, har likväl intet annat 
land i Europa gått så framåt på handels, industriens och näringarnas område som just 
Tyskland, hvars nationalförmögenhet och välstånd under samma tid i hög grad ökats. 

I våra byggder får man ofta höra af kringresande agitatorer att Sveriges statsskuld är 
så stor att landets "bärkraft" icke tål vid några större utgifter för försvaret än dem vi 
redan hafva. 
Med den saken är det dock icke så farligt. Svenska statens skuld till utlandet utgör ej 
ens en tiondedel af de valutor som staten eger i Norrland och då de statslån som 
upptagits blifvit använda för produktiva ändamål, för jernvägsbyggnader och dylikt, 
har staten naturligtvis att påräkna goda inkomster utöfver räntorna på lånta pengarna. 
Genom dessa lån har staten så att säga skaffat sig förlagskapital för den produktiva 
rörelsens bedrifvande. Såsom exempel härpå kan jag anföra följande: 

Innan jernvägen byggdes från Luleå till Gellivara och derifrån öfver Kirunavaara till 
Norska utskeppningshamnen vid Narvik hade de Norrbottniska malmbergen i dessa 
trakter snart sagt intet värde, utan lågo der som ett fullständigt dödt kapital. 

Ett Engelskt konsortium erhöll först på sin tid konsession af Svenska staten att bygga 
jermväg från Luleå till Gellivaara i afsigt att exportera malm derifrån. Men efter 
något års förlopp inköpte Svenska staten det Engelska konsortiets rättigheter och 
ombyggde jernvägen med lånta penningemedel, hvarefter grufdrift kunde öppnas vid 
Gellivaara malmberg. 

På 1890 talet inkom den Boströmska regeringen med proposition till riksdagen om 
jernvägens fortsättning från Gellivaara öfver Kiruna till Norska gränsen för 
fortsättning till Narvik. Endast med stora betänkligheter ville riksdagen gå med på 
detta förslag, men det blef dock omsider riksdagens beslut att banan skulle byggas 
och användes äfven dertill lånemedel. 

Det var dessa jernvägsanläggningar som skapat värden af malmbergen, så att de 
numera äro Sveriges rikaste guldgrufva. Svenska staten har nu en stor trafikinkomst 
af jernvägen, samt viss andel i vinsten af malmbrytningen intill dess grufvorna efter 
viss tid öfvergå i statens ego. Före jernvägens tillkomst var deruppe i Kiruna endast 
öde fjell, men nu finnes der en hel grufstad med närmare 10,000 invånare, som hafva 
sitt lefvebröd genom grufdriften. Häraf kan hvar och en inse att staten gjort en 
mycket god affär när den lånat rörelsekapital från utlandet för åstadkommande af 
denna storindustri, som inbringar vårt land väldiga summor genom export af 
jernmalm, på samma gång som den satt värde på malmbergen. 

Samma kan förhållandet blifva med den af Staten anlagda kraftstationen i Porjus, som 
är afsedd att drifva de Norrbottniska jernvägarna med elektrisk kraft. Genom denna 
anläggning kan man inbespara tiotals millioner kronor årligen, som gått till utlandet 
för inköp af stenkol till jernvägarna. 
För landets försvar har inga utländska lån upptagits, utan har dertill användts endast 
skattemedel. 

Att vara njugg och snål i afseende på försvaret af vår landsända med alla dess 
rikedomar kan i sinom tid grymt straffa sig sjelf. Hur tror ni, mina herrar, det skulle 
gått för Tyskland i det nu pågående kriget om ej dess krigsmakt varit i allra bästa 
skick? Det skulle säkert hafva blifvit krossadt, slaget och ekonomiskt förlamadt för 
mycket lång tid och måhända stympadt som nation. Men tillfölje af att Tyskarna 
framför allt vårdat sig om sitt lands försvar kan det nu hända att det går segrande ur 
striden mot sina många motståndare. Det säkra är ock att Tyskland icke fått hafva 
fred i dessa 44 år om ej krigsmakten hållits i sådant skick att den ingifvit respekt hos 
dess afvundsjuka och hämndgiriga grannar. 

Hvad som för försvaret egentligen går till spillo är de värnpliktiges dagsverken under 
vapenöfningstiden. Men detta är något som ej kan undvikas, enär det i nutidens krig 
är alltför riskabelt att sända ut oöfvade trupper i striden. Mig synes det derför vara en 
oerhörd risk att snåla in på öfningstiden så att våra pojkar icke få den vapenöfning 
och färdighet, som de hafva rätt att fordra i egenskap af fosterlandets försvarare. 
Otillräckligt öfvade trupper kunna ej sammanhållas i striden och komma alltid till 
korta mot väl öfvade och väl diciplinerade trupper. Detta visar historien från alla krig. 

För att kunna försvara Norrland synes det mig vara absolut nödvändigt att hafva ett 
väl ordnadt kustförsvar och så många sjögående krigsskepp att vi kunna förhindra en 
landstigning samt derjemte väl öfvade trupper att ställa vid portgången uppe vid 
Torneå elf. I så fall tror jag att en fiende skall betänka sig mer än en gång innan han 
vågar angripa vårt land. Men hur hafva vi det nu i sjelfva verket ställdt med 
anordningarna för Norrlands försvar? 

Längs hela den ca 80 mil långa kusten vid Bottniska viken, från Öregrund till 
Haparanda hafva vi inga kustbefästningar, eller kustbatterier och inget enda 
krigsskepp. Derför kan ock en fiendtlig flotta när som helst obehindradt segla in till 
våra kuster och utan synnerligen stort besvär landsätta trupper, som på en gång kunna 
afskära transportförbindelserna med de trupper vi kunna hafva förlagda uppe vid 
Torneå elf mot Ryska gränsen. 
Detta är ungefär detsamma som att hafva portarna till Sveriges rikaste bank öplpna på 
vid gafvel, utan lås för dess kassahvalf. 

Mig synes det vara en oerhörd risk i afseende på vårt lands frihet och sjelfständighet, 
att ej hafva ett sådant försvar att vi med hopp om framgång kunna mota en infallande 
fiende redan i portgången. 
Wi kunna taga för afgjordt att de kollossala rikedomar Sveriges land eger i Norrlands 
malmberg, skogar och vattenfall utgör ett lockande byte för en expansionshungrig 
granne, som under århundraden sträfvat efter att utvidga sitt lands gränser fram till 
det öppna verldshafvet i väster, med dess, hela året om, isfria hamnar. 

Äfven om eröfringen af Norrland och nordliga delen af Norge skulle kosta fienden 
några hundra millioner i pengar och tiotusentals menniskolof kan han anse detta som 
en ringa uppoffring, jemfördt med de stora fördelar och rikedomar, som genom kriget 
vinnes. Fienden kan sålunda genast få full valuta för sina krigskostnader och mera 
till. 

Under den nu pågående riksdagen hafva vi fått bevittna huruledes partierna kifvas 
och strida angående infanteriets öfningstid. 

Såväl militära sakkunniga i allmännhet, som ock flertalet verkliga försvarsvänner i 
riksdagen, anse i likhet med försvarsberedningens majoritet att s.k. vinterförläggning
eller den sammanhängande linien är att föredraga i flera afseenden. Äfven från 
landtmannasynpunkt synes mig den sammanhängande linien hafva absoluta 
företräden och bör blifva ekonomiskt fördelaktigast. 

Sedan beväringsynglingen blifvit inmönstrad vid 20 års ålder, får han vid den 
sammanhängande liniens tillämpning inrycka till vapenöfning samma år i slutet af 
Oktober eller omkring 1sta Nov. hvarefter vapenöfningen fortgår oafbrutet till i 
början af nästkommande Juli månad, då den värnpliktiga hemförlofvas och får blifva 
hemma under den för landtmannen brådaste tiden i Juli och Augusti, hvarefter 
inryckning till första repetitionsöfningen sker i början af September. På detta sätt 
hinna de värnpliktiga göra undan 2ne vapenöfningsterminer under ett års tid och få 
hafva ledighet den värdefullaste tiden af året - under höbergnings- och skördetiden. 

Wid den delade linien, som så ifrigt förfäktats af flertalet inom det frisinnade partiet, 
skulle inryckningen till första rekrytskolan ske i slutet af April året näst efter 
inmönstringen, hvarefter vapenöfningen fortgår hela sommaren till på senhösten då 
de värnpliktiga hemförlofvas. Under påföljande Januari månad inkallas kontingenten 
ånyo för undergående af vinteröfningar under 40 dagar. Till 1sta repetitionsöfningen 
inkallas dessa värnpliktiga derefter omkring 1sta September på vanligt sätt. Sålunda 
åtgår vid den delade liniens tillämpning från inmönstringen till dess första 
repetitionsöfningen är fullgjord en tid af 2½ år, hvaremot vid den sammanhängade 
liniens tillämpning för samma vapenöfningars utgörande åtgår allenast 1½ år från det 
inmönstringen skett. 

I senare fallet får sålunda vapenöfningarna utgöras ett åt tidigare, hvilket äfven 
medför att man i farans stund kan hafva en årsklass mera i uppbådet. Redan nu hafva 
vi inryckning på hösten med rekrytutbildning hela vintern för beväringar vid 
artilleriet och kavalleriet, hvilket icke visat sig medfört någon olägenhet. 

För att kunna hindra en fiendtlig invasion i Norrland är det såsom redan påpekats 
alldeles nödvändigt att vi äfven derstädes hafva sjögående krigsfartyg med snabb fart, 
samt kustbefästningar vid de viktigaste hamnarna, i all synnerhet der jernvägar gå ned 
till kusten. 

Utan att underkänna torpedvapnets och minornas värde för kustförsvaret, vill jag 
dock framhålla att dessa vapenslag hafva en viss begränsning i fråga om användbarhet. 
Öfvervattensbåten går icke gerna till anfall vid dager; han upptäckes 
då i förtid och blir skjuten i sank. Undervattensbåten kan icke utföra sitt anfall i 
mörker; han ser icke. Wåra ljusa sommarnätter inskränker den förres användning och 
den mörka årstidens korta dagar medföra motsvarande olägenheter i fråga om 
undervattensbåten. Bägge äro föröfrigt endast användbara i kustens närhet der man 
kan få lägga sig på lur bakom öar och holmar. 

Härtill kommer att båda vapnen för sin verksamhet kräfva stödet af pansarfartyg, som 
undanrödja torpedbåtarnas farligaste fiender kryssarna och jagarna. Torpedbåtarna 
kunna icke på egen hand göra längre färder till hafs. De hafva ombord endast några få 
torpeder per fartyg och när dessa äro utskjutna måste de ersättas med nya, som måste 
hemtas från något större fartyg i närheten. 

Om man skall kunna hoppas att genom minor spärra inloppet till en hamn och hindra 
landstigning, måste vi äfven då hafva sjögående pansarfartyg, som hindra fienden att 
fiska upp de utlagda minorna. Eljest kan fienden i allsköns ro aflägsna minorna och 
öppna segelleden. 

Äfven för anfall af en fiendtlig transportflotta är det nödvändigt att hafva krigsskepp, 
som kunna uppsöka och borra i sank transportfartygen ute i öppna sjön. Dessa 
krigsskepp böra dock vara så snabbgående att de kunna rädda sig undan om ett 
öfvermäktigt fiendtligt pansarfartyg närmar sig. 

För sitt skydd emot en öfverlägsen fiendtlig pansarbåtsflotta måste dock våra 
pansarfartyg hafva en eller flera genom befästningar tryggade hamnar att löpa in uti, 
der fartygens skador kunna öfverses, der förråd och utrustning kunna ersättas o.s.v. 
För Norrlandskusten så godt som oumbärlig. Ty om en stark fiendtlig flotta spärrar 
tilloppet till Bottenhafvet genom att lägga sig i segelleden vid Åland och på så sätt 
hålla våra egna krigsskepp utanför, då kan fienden utan hinder verkställa 
öfverskeppningen af sina trupper till norrländska kusten öfver Bottniska viken. 

Med de försvarsanordningar vi nu ega vid norrlandskusten synes det mig fullkomligt 
hopplöst att hindra en fiendtlig invasion i Norrland. Det hjelper föga att hafva trupper 
konsentrerade vid Torne elf om dessa när som helst äro utsatt att få sina förbindelser 
med eget land afskurna och blifva öfverfallna i ryggen af fienden som landsatts 
längre söderut. 
Det är derför hög tid att på allvar taga i tu med anordningarna för Norrlands försvar. 

Äfven om försvarsfrågan kommer att lösas vid den nu samlade riksdagen få vi ej 
insöfva oss i tron att allt är välbeställt. Wi måste äfven försäkra oss om att riksdagens 
beslut verkligen blifver utfördt. 

Wi hafva ännu i friskt minne hur det gick med den af 1911 års riksdag beslutade F-
båten. Den Staaffska regeringen, som kort derefter kom till styret, upphäfde utan 
vidare riksdagens beslut, med påföljd att ingen pansarbåt blef byggd. Detta var ett 
ingrepp i de lagstiftande statsmakternas rätt, som aldrig förut förekommit i vårt land. 

För att förhindra återupprepandet af någon sådan enväldig statsministeråtgärd, är det 
nödigt att vi vid valen se till att majoritet fortfarande får finnas på försvarsvännernas 
sida i riksdagen. D.v.s. att vi med våra röster försöka i vår mån bidraga dertill att 
försvarsvänner väljas. Endast om försvarsvännerna få förblifva i majoritet inom 
riksdagen under kommande valperiod kunna vi hafva full garanti för att de af 
innevarande års riksdag fattade beslut blifva säkerställda. Det är rent af oförklarligt 
att split, strid och tvedräkt kan vara rådande när det är fråga om skyddsanordningar 
för vårt lands försvar. Det kan synas som alla partier framför allt böra ha samma 
intresse af att ordna försvaret så att det förmår skydda vårt land för fiendtliga infall. 

I det afseendet gå våra stamfränder Tyska folket före oss med ett efterföljansvärt 
exempel. De äro besjälade af en mycket stark fosterlandskärlek och hålla troget 
samman med sin kejsare när det gäller att försvara landet mot yttre fiender. 
Då tyska kejsaren, vid riksdagens öppnande, omedelbart efter krigets utbrott talade 
till sina folkrepresentanter, sade han, "Jag känner inga partier mer, jag känner endast 
Tyskar". Det har ock sedan besannats att detta folk verkligen äro endast tyskar. De 
hålla troget samman som en man för värjandet af sitt land och verlden skall förvånas 
öfver den oerhörda kraft detta fosterlandsälskande folk är mäktigt att utföra i nödens 
stund. 

Då det numera är ett faktum att partiandan vunnit sådant rotfäste bland majoriteten af 
landets befolkning, att hoppet om en återgång till större enighet partierna emellan för 
den närmaste framtiden synes vara ganska ringa, är det af väsendtlig vikt för hvarje 
politiskt röstberättigad medborgare att söka göra sig förtrogen med de särskilda 
partigruppernas olika sträfvanden och syften. 

I vårt land finnes det, som kändt är trenne politiska partier, näml. de moderata - eller 
högern gemenligen kallad -; de frisinnade och socialdemokraterna. De moderata 
hylla, som namnet häntyder på, en mera återhållsam, sansad och hofsam politik, eller 
närmare uttryckt; de vilja i fråga om införandet af s.k. parlamentarism - d.v.s. att 
Konungen skulle förpliktas att taga sin ministär inom den partigrupp som för tillfället 
hade största medlemsantalet inom riksdagen, till och med om den endast förfogade 
öfver en majoritet af allenast 2 á 3 röster - utan troget fasthålla vid vår traditionella 
och i våra grundlagar fastslagna former för rikets styrelse. 

Hvad deremot reformer inom öfriga områden beträffar så torde utan öfverdrift kunna 
sägas att alla reformer af någon betydenhet såväl inom skatte- som närings- och 
sociallagstiftning, som genomfördts sedan 1900talets början är de moderates verk; 
hvaribland endast må nämnas några få af de i vår samhällsordning mest ingripande 
lagar; såsom 1902 års förordning om progressiv inkomst- och förmögenhetsskatt, 
hvilken inkomstkälla för år 1912 inbringade statsverket 36 millioner kronor. 

Den viktigaste reform som genomförts sedan år 1866, nämligen vår vidt omfattande 
rösträttsreform, hvartill förslag inlämnades af Lindmanska regeringen vid 1907 års 
riksdag höres likaledes till de moderates meriter. Widare var det Lindmanska 
regeringen, som år 1907 tillsatte den komitté hvilken utarbetade förslag till vår vid 
1913 års riksdag antagna lag om allmän folkpensionering. 

Wid ett opartiskt bedömande af de moderates gerningar vid riksdagen torde ingen 
kunna förneka att detta parti visat prof på verkligt frisinne. 
Det frisinnade partiet hade som arftagare till 1800talets liberaler på sin tid stor 
tillslutning, synnerligast inom stads- och industrisamhällen, men sedan deras ledning 
kommit i händerna på härsklystna partichefer, hvilkas högsta traktan varit att komma 
till makten inom statsstyrelsen och derför legat i ständig opposition mot den sittande 
regeringen, har partiets anseende bland de mera bildade och klarseende 
samhällsklasserna i oroväckande grad sjunkit och en stor mängd af dess förutvarande 
partimedlemmar ha öfvergått till högern. 

Skulle man försöka sig på en definition af ordet venstern, sådant det i våra dagar af 
dem sjelfva tolkas kan tydningen svårligen göras bättre än genom anförande af ett 
citat från en artickel i Svenska Folkviljan så lydande: "Det har nära på blifvit en 
historisk trosdogm att all reformpolitik är vensterpolitik och all vänsterpolitik är 
reformpolitik. Att stå venstern emot är derför i vensterns egen tanke detsamma som 
att stå emot framåtskridandets och utvecklingens heliga ande." så långt citatet. 

Det gifves ofantligt många menniskor som hvarken hafva tid eller förmåga att studera 
de aktuella, de förhandenvarande samhällsproblemen och sätta sig in i dem hvart och 
ett för sig, men som äro gripna af utvecklingens och framåtskridandets stora tanke 
och derföre alltid rösta med venstern, emedan den olycksaliga vidskepelsen fått makt 
med dem, att endast inom venstern finnes villighet för utveckling och reformer. Det 
är faktiskt denna vidt utbredda och djupt inrotade vidskepelse som förlänat venstern 
dess makt. Den allmänna meningen är i otrolig grad intagen af den föreställningen att 
vensterpolitik är identisk med utvecklingens politik, ehuru enhvar borde kunna inse 
att utvecklingspolitik bedrifves af alla tre partierna i riksdagen, ehuru på något olika 
sätt. 

Wid lagstifningen duger det icke att rusa framåt allt för häftigt på reformernas väg. 
Man måste först göra klart för sig huru reformerna komma att verka. 
Det socialdemokratiska Arbetarbladet i Gäfle uttalade derom efter slutet af 1913 års 
riksdag följande tänkvärda ord: 

"Fordom gällde det som lagstiftningens fundamentalsats att icke genomföra reformer 
förrän det med visshet kunde fastslås, att de voro af utvecklingen och förhållandena 
betingade samt icke kunde utan allvarligt men längre uppskjutas. Det är möjligt, att 
en och annan fråga fick vänta på sin lösning något längre än önskvärdt var, men å 
andra sidan undvek man de skadliga förhastanden, som nu för tiden äro så vanliga. i 
våra dagar skall det absolut 'reformeras' , vare sig det är nödvändigt eller ej. Det 
betraktas t.o.m. som mera nödvändigt att snabbt genomföra förändringar på alla 
möjliga områden än att grundligt tänka sig för innan man handlar. Följden blir, att 
en ny lag knappast hinner träda i kraft förrän det befinnes absolut nödvändigt att 
ändra den. En annan följd af dessa ideliga lagändringar är, att vanliga enkla 
medborgare icke hinna följa med i hvirfveldansen; de kunna aldrig känna sig 
förvissade om, huruvida inte möjligen en paragraf, som var nu i går, hunnit 
efterträdas af en ännu nyare i dag. ' Allt flyter'. " 

Socialdemokraternas program går som bekant ut på kullstörtande af vår bestående 
samhällsordning, upphäfvande af enskild eganderätt till jord, hus, industriella 
anläggningar, grufvor och skogar m.m. hvilket allt skulle öfvertagas af "samhället" 
som det heter, hvarmed gifvetvis menas det nya samhälle eller stat som skulle 
uppbyggas på den gamla statens ruiner. 

Sedan de frisinnade år 1911 öppet proklamerade en fruktbärande samverkan med 
socialdemokraterna ha dessa partier troget stått sida vid sida, såväl vid politiska val 
som ock vid mera aktuella frågors afgörande i riksdagen och kunna derför numera 
betraktas som ett gemensamt parti, hvilket de jämväl tyckas vidgå genom att låta 
kalla sig "den förenade vänstern". 

Enligt min åsikt spela de frisinnade ett mycket farligt spel när de oaflåtligen skola 
samarbeta med socialisterna vid valen ute i landet och vid frågors afgörande i 
riksdagen. 

På det sättet dröjer det ej länge innan socialisterna äro i majoritet inom riksdagen och 
kunna stifta hvilka lagar som helst för socialismens genomförande. Det är ej länge 
sedan vår svenska riksdag icke hade en enda socialist. Men så blef det först 4 stycken, 
vid påföljande val gick siffran upp till 16, derefter till 34. Under senaste valperioden 
har partiet haft 64 och för närvarande har det 73 platser under det de frisinnade hafva 
71 och de moderata 86 platser i riksdagens andra kammare. 
Om de frisinnade och socialdemokraterna äfven vid nu kommande val gå i allians 
kunna vi vara förvissade om att socialisternas antal vid riksdagen kommer att 
ytterligare ökas. 

Partistriderna inom vårt land vill jag beteckna som en landsolycka och ingenting är 
onaturligare än att bönderna eller jordbrukareklassen skall stå spridda och delade på 
flera olika partier, som ihärdigt bekämpa hvarandra. På det sättet kan jordbrukareklassen 
aldrig vinna något inflytande i riksdagen, utan dess representanter få stå 
endast som soldnärer(soldenär-legosoldat, lejd vapendragare) hos maktlystna 
partihöfdingar och rösta på deras kommando. En sådan ordning är dock fullkomligt 
ovärdig vår af ålder sjelfständiga och fria odalmannaklass, som dock utan gensägese 
är vårt lands talrikaste och så att säga mest oumbärliga samhällsklass. 

Under det de öfriga samhällsklasserna oaflåtligen arbeta på att förbättra sin ställning 
får jordbrukaren allt framgent stå qvar på samma punkt och endast hjelpa de andra 
fram till bättre existensvillkor, utan att han sjelf får någon nytta deraf. 

Jordbrukarna böra derföre stå upp som en man och framförallt hålla samman vid 
valen, samt till riksdagen sända endast karaktärsfasta och förståndiga män, hvilkas 
omdöme och göranden vi kunna lita på utan att affordra dem vallöften som ofta 
kunna beröfva dem all handlingsfrihet vid riksdagen. 

Under det forna landtmannapartiets dagar sade den framstående riksdagsmannen 
Hans Andersson i Nöbbelöf en gång vid ett replikskifte i riksdagen: "Wi rösta icke på 
kommando". 

Ja så var det då, men hur är det nu? Det börjar nu tendera derhän att alla som tillhöra 
"partiet" icke få ha någon egen mening utan skola blindt följa partiledningen och 
rösta på dess kommando. 
Detta kunde ju gå för sig om alla landtmännen tillhörde samma parti enär de ju alla i 
stort sedt hafva samma intressen, men när landtmännen stå delade på flera partier blir 
det rent af en motsägelse att rösta på kommando med det parti man tillhör. 

Min åsikt är att landtmannarepresentanterna i riksdagen böra hålla ihop och äfven de 
tillvarataga sina kommittenters intressen på ett bättre sätt än nu. 

Det börjar bli tid för landtmän att vakna upp och samlas under eget banér. Wi hafva 
länge nog låtit oss förledas att genom splittring i flera partier försvaga våra krafter. 
Wi få ej glömma att enighet ger styrka. Walmännen böra icke allt för mycket sätta tro 
till locktonerna från vissa, mer eller mindre vederhäftiga tidningsorgan, eller till 
vänsterpartiernas braskande valupprop, ej heller till sådana utskickade politiska 
profryttare, som oftast hafva till uppgift att genom förvrängda framställningar lämna 
en falsk belysning af de olika partiernas syften och sträfvanden, utan vi böra försöka 
tänka sjelfva och handla så som förståndet och omtanken om fosterlandets väl 
kräfver. 

I det liberala partiets valupprop se vi äfven nu ett stridsrop att det gäller bekämpande 
af "den reaktion som vill lägga sin tunga hand öfver oss." Men jag frågar: hvar kan 
man påvisa denna reaktion, detta tillbakagående i utvecklingen? Härom får man intet 
svar. Detta utnötta slagord - "reaktion" - är intet annat än ren bluff, som slås i 
valmännen för att kunna hålla dem i fållan, likt en hop får. 

Bland dem som något följt med de senare årens politiska reformarbete finnes det icke 
en enda man, som tror på frasen om reaktion. Tvärtom har såsom jag redan påvisat, 
utvecklingen gått stadigt framåt genom de moderates tillskyndan. 

För ytterligare belysning af den verkliga halten i de frisinnades valupprop, vill jag 
återgifva några ord ur Aftonbladet. Sedan denna tidning, med erindran om de senare 
årens reformarbete, gått till rätta med de tomma fraserna om "högerreaktion" skrifver 
tidningen: 

"Snarare vill det förefalla, som om just det parti, hvilket utfärdat uppropet i fråga, 
framför andra vore utsatt för faran att stelna i ett ohjälpligt stillastående. Det står 
och stampar ihärdigt på en och samma fläck, och dess upprop blöter och stöter i 
oändligt de gamla utnötta slagorden, som förlorat sin äkta klang, utan att förmå eller 
ens försöka gjuta något nytt innehåll i dem. Det är en ny form af den gamla bibliska 
sägnen om Lots hustru, som envisades med att endast se tillbaka, till dess hon blef 
förvandlad till en saltstod. Sådana saltstoder hafva vi tyvärr godt om i 
häfdaböckerna, och det vore stor synd, om det liberala samlingspartiet skulle i 
onödan öka deras antal. Det verkliga framåtskridandet aktar icke på utnötta fraser 
och utslitna slagord." 

Till belysning af skillnaden mellan vår nu gällande statsförfattning och 
parlamentariskt styrelsesätt, torde det tillåtas anföra några paragrafer uti 1809 års 
grundlagar, hvaraf regeringsformen stadgar: 

§4. Konungen äger allena styra riket på det sätt, denna regeringsform förskrifver; 
inhämta dock i de fall, härnedanföre stadgas, underrättelse och råd af ett statsråd, 
hvartill Konungen kallar och utnämner kunniga, erfarna, redliga och allmännt 
aktade infödde svenske män af den rena evangeliska läran. 

§5. Statsrådet skall bestå af tio ledamöter, bland hvilka konungen utnämner en att 
vara statsminister och statsrådets främste ledamot. Desse ega att alla i statsrådet 
förekommande ärenden öfvervara etc. 

§9. Uti alla mål, som hos konungen i statsrådet förekomma, skall protokoll föras. 
Statsrådets tillstädesvarande ledamöter böra under ansvarighet för rådslagen, till 
den påföljd, varom i 106 och 107 §§ vidare stadgas ovillkorligen till protokollet sina 
meningar yttra och förklara; dock Konungen förbehållet att allena besluta. 

§105. Lagtima riksdags konstitutionsutskott ege att äska de protokoll som uti 
statsrådet blifvit förda, utom de som angå ministeriella ärenden och kommandomåletc. 


§106. Finner utskottet af dessa protokoll, att någon statsrådets ledamot, eller någon 
för tillfället förordnad föredragande, eller den embetsman som i kommandomål 
Konungen råd gifvit, uppenbarligen handlat emot rikets grundlag eller allmän lag, 
eller tillstyrkt någon öfverträdelse deraf, eller eller underlåtit att göra 
föreställningar emot sådan öfverträdelse, eller den vållat och befrämjat genom 
uppsåtligt fördöljande af någon upplysning, eller att den föredragande underlåtit att i 
de fall, som §38 af denna regeringsform förutsätta, sin kontrasignation å ett 
konungens beslut vägra, då skall konstitutionsutskottet ställa en sådan under tilltal af 
justitieombudsmannen inför riksrätten etc. 

§38. Stadgar bland annat: Skulle den föredragande finna något konungens beslut 
vara mot denna regeringsform stridande, göre han därom i statsrådet föreställningar; 
yrkar ändock konungen, att sådant beslut skall utfärdas vare då den 
föredragandes rättighet och plikt att sin kontrasignation derå vägra, samt nedlägge 
han i följd däraf sitt ämbete, hvilket han icke må återtaga förrän riksdagen hans förhållande 
pröfvat och gillat, etc. 

För att Konungens beslut skall såsom regeringshandling blifva gällande erfordras den 
i grundlagen föreskrifna kontrasignation af den föredragande statsrådsledamoten, 
hvaraf följer att icke heller konungen eger någon enväldig beslutanderätt inom 
statsrådet. 

I ansvarighetslagen för statsrådets ledamöter, föredragande och Konungens 
rådgifvare i kommandomål stadgas bland annat, att: 

Uti förekommande regeringsärenden af hvad beskaffenhet de vara må, efter bästa 
förstånd och öfvertygelse, råda Konungen till det, som rikets grundlagar likmätigt är, 
samt i öfverensstämmelse med dem Konungens och rikets förmån främja; alltid låta 
sig vårda om Konungens makt och rikets ständers- samt inbyggares fri- och 
rättigheter, allt efter hvad härom i rikets lagar och författningar är stadgadt och 
förordnadt, sjelfkrafde påminna om rikets rätt och bästa, dock endast Konungen råd 
gifva men ej jemte honom regera. 

Af det anförda finna vi att vår gällande statsförfattning ej endast lägger stora 
förpliktelser på Konungens rådgifvare, utan äfven ett drygt ansvar för eventuell 
försummelse i fullgörandet af deras åligganden. 

Genom införandet af parlamentariskt styrelsesätt, sådant venstern tänkt sig detsamma, 
skulle rollerna mellan Konung och ministär blifva fullständigt omkastade, i det att 
beslutanderätten skulle tillfalla ministären och Konungen få nöja sig med 
rådgifvanderätten. Att en dylik omkastning af rollerna skulle varda särdeles angenäm 
för en härsklysten ministär, framgår bland annat af en af herr Karl Staaff utgifven 
broschyr. Men huru det komme att gestalta sig med det ansvar, som enligt våra 
grundlagar åligger statsrådets ledamöter blir en annan sak. Det är nämligen att befara 
att ansvarsbestämmelserna blifva fullkomligt illusoriska, ty alldenstund ministären, 
enligt parlamentariskt maner, skall tillsättas från majoritetspartiet, som gifvetvis i sin 
ordning har majoritet inom riksdagen och det endast är riksdagens konstitutionsutskott 
som äger åtalsrätt gent emot ministären, blir det följaktligen en lätt sak för 
majoritetspartiets ledare att dirigera utskottsvalen på det sätt att partiet jämväl får 
majoritet i konstitutionsutskottet. 

Att de styrande i ett parlamentariskt styrdt land icke behöfver hysa allt för stor 
respekt för eventuellt åtal för sina handlingar och att ett dylikt regeringssätt i längden 
skulle bli outhärdligt vågar man hoppas att hvar och en bär kunna inse. 

Landets regent måste stå öfver partierna, han skall vara konung för hela folket, så 
som regeringsforman afser. Men med parlamentariskt styrelsesätt blefve konungen 
endast en namnstämpel hos den i sjelfva verket enväldigt regerande partiministären. 

Äfven andra spörsmål, som särskildt för jordbrukareklassen kunna medföra en social 
revolution, hafva på senaste tiden blifvit väckta inom yttersta venstern. Man har 
börjat sätta i fråga genom införandet af sådan reformer, som jordvärdeskatt och 
upphäfvandet af privat eganderätt till jorden m.m. Dylika reformer kunna dock ej 
vara annat än till obotlig skada för vårt land och böra vi derföre i tid med all kraft 
afvärja desamma. Wi böra ej understödja de partier som vilja experimentera med 
teorier som i praktiken komma att visa sig ohållbara och samhällsförderfliga. 

Jag kan ej tro att landtmännens rätta plats är inom de partier, som i lagstiftngsväg 
vilja lamslå jordbruket med ett upphäfvande af eganderätten till jorden och införande 
af brukningsrätt eller arrendesystem. 
Jordvärdeskattens förkämpar hafva tänkt sig, att en viss grundskatt skall åsättas all 
jord, att utgå efter någon slags klassificering och värdesättning eller taxering af 
jorden. Denna jordvärdeskatt har beräknats inbringa så mycket pengar till statsverket 
att alla andra skatter skola blifva obehöfliga. 

Detta skulle blifva en lättare och mindre synlig öfvergångsform för jordens 
socialisering. Man behöfver då ej expropriera jorden för att få den till samhällets eller 
statens egendom, utan man åsätter endast en tillräckligt hög jordvärdeskatt, för att på 
det sättet svälta ut bönderna och tvinga dem att afstå sin jord till staten, sedan de 
insett det lönlösa uti att behålla densamma som enskild egendom. 

Om den privata eganderätten till jorden sålunda upphäfves, så att jordens brukare få 
sitta endast som kronoarrendatorer med s.k. besittningsrätt, hvad blefve bönderna då 
annat än trälar inom det med dessa reformer lyckliggjorda samhället. 

Jag ber eder noga tänka på dylika samhällsproblem och hvilka följder sådan 
lagstiftning kan medföra. Edra hemmans skogar skulle då ställas under Domänstyrelsens 
eller samhällets förvaltning, så att ni icke finge taga en pinne från skogen 
utom till husbehof. Jorden finge ni bruka mot erläggande af en dryg jordvärdeskatt 
som arrende, samt stå under uppsikt af samhällets tillsyningsmän, som väl skola 
lämna förskrifter om de skyldigheter ni hafva att utgöra vid jordbruket. 

En sådan ordning skulle alldeles säkert i längden medföra allmän fattigdom. Skulle 
jordens innehafvare komma att tröttna på detta och afstå ifrån jordbruket, måste 
staten sjelf öfvertaga detsamma och drifva det för samhällets räkning, och då vore 
jordens socialisering fullständigt genomförd. 
I vårt land der den fria eganderätten till jorden haft urminnes häfd från de allra äldsta 
tider, skulle en dylik revolution rent af vålla samhällets upplösning. 

Sedan vårt svenska folk under mer än 1000 år arbetat på den samhällsbyggnad vi nu 
eger, kan ingen säkrare väg finnas för fortsatt utveckling än att bygga vidare på dessa 
bepröfvade grundvalar och bör derföre odalmannaklassen, som alltid utgjort landets 
kärnas och mer än en gång räddat dess frihet, enigt sätta sig emot sådan experimentpolitik, 
som ledningen för de förenade vensterpartierna synes vilja föröka sig på. 

Bondens rätta plats är helt säkert icke hos dessa partier, som vilja befdrifva sådan 
reformpolitik, som kan blifva den sjelfegande bondeklassens död. Det enda 
förnuftiga synes mig derför vara att odalmännen förena sig inom ett parti för att 
sjelfva tillvarataga sina intressen vid den sociala lagstiftningen. 

Jag ber eder lägga detta på hjertat och försöka enigt samarbeta vid blifvande val, så 
att Ni ej af okunnighet eller missriktad fördom låta eder förledas att bidraga till 
undertecknande af eder egen dödsdom, som fria odalmän, genom att rösta på 
politiska lycksökare som ni icke veta hvar de egentlig höra hemma. 

Jag slutar alltså med en allvarlig maning till eder att ni vid det stundande 
riksdagsmannavalet sen till att ni icke med edra röster bidraga till störtande af vår nu 
gällande samhällsordning, som under lång tid blifvit pröfvad och visat sig väl fylla 
sin uppgift.