= Östersundsvyer =

{{http://www.busvebacken.se/HansEricssonFoton/%C3%96stersundsVyer?action=AttachFile&do=get&target=tmp.webnail.192b.jpg}}

Bild 192 Utsikt från Frösön norr om bron mot Östersund
[[attachment:192_c.jpeg|originalstorlek]]

Bild 192 är vacker då det är ett vintermotiv vilket är ovanligt för 
panoramabilderna över Östersund. Dock är den lite knivigare att datera. I 
alla fall så syns det tämligen nybyggda (1905) Lasarettet till vänster i 
bilden.
Däremot förefaller varken Rådhuset, klart 1912, eller Brandstationen på 
Regementsgatan 23, klar 1913, vara uppförda. Precis till höger om det ena 
brospannet kan man faktiskt se gamla brandstationens slangtorn. Så en 
datering av bilden bör alltså bli efter 1905, men före 1912.
//Per

<<PageBreak>>
ooooooooooooooo

{{http://www.busvebacken.se/HansEricssonFoton/%C3%96stersundsVyer?action=AttachFile&do=get&target=tmp.webnail.116_b.jpg}}

Bild 116 Utsikt mot Östersund från Önet på Frösön.
[[attachment:116_b.jpeg|originalstorlek]]

Vybilden 116 bör vara tagen före 1905 då Lasarettets första stenbyggnader, 
som var gula och i fyra våningar, inte förefaller vara byggda. Jag kan 
heller inte se det tämligen höga och reveterade karaktärshuset på 
Rådhusgatan 5 som till stora delar uppfördes av återvunnet virke från det 
gamla lasarettet.
//Per

<<PageBreak>>
ooooooooooooooo

{{http://www.busvebacken.se/HansEricssonFoton/%C3%96stersundsVyer?action=AttachFile&do=get&target=tmp.webnail.191.jpg}}

Bild 191 Östersunds hamn 1905
[[attachment:191.jpeg|originalstorlek]]

Bilden är en aning otydlig, men den 
främsta båten bör vara hjulångaren Carl XV (femtonde). Den var på sin tid 
Storsjöns största båt. Vill minnas att jag läst någonstans att den tog ur 
trafik omkring 1915. Säkert kan man se båtens namn på en bild med större 
upplösning. Om ej Carl XV så kan det kanske vara ångaren "Framåt". //Per

Bakom den ligger ångaren Östersund och Thomee är på ingång från höger.
Västra station ligger alldeles ovanför, och den här hamnen torde väl ha varit huvudomlastning mellan järnvägen och den viktiga sjöfarten på Storsjön innan vägtrafik med lastbilar kommit igång. (Den blev nog inte så vanligt förrän efter 1925). Observera även de stora vedupplagen bortom båtarna, vilket väl antyder att en hel del av Östersunds bränsleförsörjning kom sjövägen.

<<PageBreak>>
oooooooooooooo

{{http://www.busvebacken.se/HansEricssonFoton/%C3%96stersundsVyer?action=AttachFile&do=get&target=tmp.webnail.157_b.jpg}}

Bild 157 Östersund från A4:s torn.
[[attachment:157_b.jpeg|originalstorlek]]

Det stora stenhuset till vänster tycker jag känns igen som SJ:s så kallade 
Betjäningshus, idag vid Rådhusgatans rondell mot Stuguvägen, alltså 
Rådhusgatan 60 (kvarteret Arken). Fastigheten byggdes uppfördes under åren 
1901-02. Arkitekt var den i Sverige på sin tid tämligen populäre Folke 
Zetterwall.
Stenhuset till höger om detta bör även det vara uppfört av SJ:s så kallade 
"Änke- och Pupillkassa", men är beläget på Kyrkgatan 55. Fastigheten, som 
även den uppfördes 1901-02 var bostäder för högre tjänstemän vid järnvägen. 
Sedermera inrymdes Vägförvaltningen i Jämtlands län i huset. När Vägverket 
under början av 1990-talet flyttat till f.d. postens fastighet på 
Rådhusgatan 56 ombyggdes "SJ-huset" interiört till kanonfina 
bostadsrättslägenheter.

Om vi börjar från höger så skymtar faktiskt tornet till någon av frikyrkorna 
i kvarteret Bönboken. Kan antingen vara Östersunds Missionsförsamling på 
Rådhusgatan 29, eller Filadelfiakyrkan på Gröngatan.
Huset med byggställningar mitt i bilden bör vara beläget på kvarteret 
ABC-boken. Där uppfördes 1910, på Gröngatan 30, ett ännu kvarstående 
reveterat hus i 2½ vån. med timmerstomme. Men det är inte huset på bilden.
Nästa byggarbetsplats, lite längre bort till vänster, bör göra det möjligt 
att datera bilden till sommaren 1905. Då uppförde nämligen Frälsningsarmen 
sitt ännu kvarstående bönehus på Rådhusgatan 58.

//Per





oooooooooooooo