⇤ ← Version 1 vid datum 2022-10-30 11:20:43
Storlek: 53
Kommentar:
|
Storlek: 1059
Kommentar:
|
Raderingar markeras som den här. | Bidrag är markerade som den här. |
Linje 1: | Linje 1: |
KatolicismensIntåg i Sverige kan av många skäl | KatolicismensIntåg i Sverige kan av många skäl förklaras med trafik som färdats genom stora delar av Jämtland? Det var en hypotes som definitivt levde i folkminnet hos flera av mina jämtländska förfäder, och som låg bakom en stor del av det högmedeltida (omkring år 1150) kyrkobyggandet i landskapet Jämtland och i angränsande kustdelar av Ångermanland. Ett pärlband av högmedeltida sockenkyrkor längs Ångermanälvens västra strand upp till Sollefteå markerade här båthamnar för den medeltidstrafik över Östersjön och Bottenviken, som mot slutet av tolvhundratalet måste ha tagit över den växande trafikbehovet mellan ärkestiftet i Uppsala med underlydande biskopar och påvedömet i medelhavsområdet. Ifrån dessa kusthamnar ledde en nästan rak öst-västlig led över till närmaste atlanthamn i inre Trondheimsfjorden som kunde vara bl a Levanger. Trafiken mellan båthamnarna från kusten och i inlandets vattendrag måste på den här tiden lastas upp på packhästar som leddes längs smala stigar genom skogarna. |
KatolicismensIntåg i Sverige kan av många skäl förklaras med trafik som färdats genom stora delar av Jämtland? Det var en hypotes som definitivt levde i folkminnet hos flera av mina jämtländska förfäder, och som låg bakom en stor del av det högmedeltida (omkring år 1150) kyrkobyggandet i landskapet Jämtland och i angränsande kustdelar av Ångermanland. Ett pärlband av högmedeltida sockenkyrkor längs Ångermanälvens västra strand upp till Sollefteå markerade här båthamnar för den medeltidstrafik över Östersjön och Bottenviken, som mot slutet av tolvhundratalet måste ha tagit över den växande trafikbehovet mellan ärkestiftet i Uppsala med underlydande biskopar och påvedömet i medelhavsområdet. Ifrån dessa kusthamnar ledde en nästan rak öst-västlig led över till närmaste atlanthamn i inre Trondheimsfjorden som kunde vara bl a Levanger. Trafiken mellan båthamnarna från kusten och i inlandets vattendrag måste på den här tiden lastas upp på packhästar som leddes längs smala stigar genom skogarna.