Storlek: 6938
Kommentar:
|
Storlek: 9468
Kommentar:
|
Raderingar markeras som den här. | Bidrag är markerade som den här. |
Linje 56: | Linje 56: |
{{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=135+draken+bataar.JPG|Drakhuset|width=400}} | {{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=135+draken+bataar.JPG|Drakhuset|width=500}} |
Linje 58: | Linje 59: |
{{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=136+++Ulanbaatar_Vinterpalatset.JPG|Vinterpalatset|width=500}} {{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=136+Ulanbaatar_Vinterpalatset.JPG|Kungliga sommarstugan|width=500}} |
|
Linje 59: | Linje 62: |
''En dinosaurie i regeringsbyggnaden på ena sidan av paradtorget betraktar en äkta tyrannosaurie (möjligen tarbosaurie?) på den andra sidan, som i fjol återbördats till ursprunget av hans ättlingar via en auktionssite i USA.'' {{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=136+++Ulanbaatar_Vinterpalatset.JPG|Vinterpalatset|width=400}} {{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=136+Ulanbaatar_Vinterpalatset.JPG|Kungliga sommarstugan|width=400}} |
''En dinosaurie i regeringsbyggnaden på ena sidan av paradtorget betraktar en äkta tyrannosaurie (möjligen tarbosaurie?) på den andra sidan, som i fjol återbördats till ursprunget av hans ättlingar via en auktionssite i USA. De senare khanernas palats låg omkring ett vanskött grästorg en bit därifrån. Kopparkittlarna vid det vita vinterpalatset hör till brandskyddet. Allt här är byggt av trämaterial.'' |
Linje 74: | Linje 73: |
{{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=118+++vid+Ulanbatar.jpg|efter Ulanbatar|width=600}} {{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=118+vid+Ulanbatar.jpg|efter Ulanbatar|width=600}} |
|
Linje 75: | Linje 76: |
{{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=137+vindkraft.JPG|Vindkraftpark|width=600}} {{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=138+Sovjetarmef%C3%B6rl%C3%A4ggning.jpg|Sovjets armebas|width=600}} |
|
Linje 76: | Linje 79: |
{{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=138+Sovjetarmef%C3%B6rl%C3%A4ggning.jpg|Sovjets armebas|width=300}} {{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=137+10+Station+Tjoir.JPG|Tjoirs Perrong|width=300}} {{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=137+13+++Tjoir.JPG|Tjoir i Gobi|width=300}} {{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=137+14++Tjoir.JPG|Bygdegården|width=300}} |
{{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=137+10+Station+Tjoir.JPG|Tjoirs Perrong|width=400}} {{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=137+13+++Tjoir.JPG|Tjoir i Gobi|width=400}} {{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=137+14++Tjoir.JPG|Bygdegården|width=400}} |
Linje 81: | Linje 83: |
{{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=137+11+Tjoir+kol.JPG|Från kolgruvan|width=300}} {{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=137+16+Tjoir+industribygge.JPG|Ny gruva?|width=300}} |
{{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=121+Diesellok+Ulanbatar.jpg|Lokbyte i Tjoir|width=400}} {{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=137+11+Tjoir+kol.JPG|Från kolgruvan|width=250}} {{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=137+16+Tjoir+industribygge.JPG|Ny gruva?|width=500}} {{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=138++Tjoir+och+gruvan.jpg|Gammal gruva|width=600}} {{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=138+21+Sain+chand+bensin.JPG|Bensinstation?|width=600}} {{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=138+13+Gobioknen+Sain+Chand.JPG|Gobi|width=300}} {{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=138+14Gobioknen+Sain+Schand.JPG|Gobi|width=300}} {{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=138+17+Gobi+kameler.JPG|gobikameler|width=300}} {{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=138+19+Gobikameler.JPG|Gobikameler|width=300}} {{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=137+12+Tjoir+vardagsrummet.JPG|Korridoren|width=300}} {{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=137+15+tjoir+kupen.JPG|Kupemat|width=300}} {{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=138+27+Grete+o+Magnus.JPG|Grete o Magnus|width=300}} {{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=138+23.JPG|Restaurangen|width=300}} {{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=138+24.JPG|rest|width=400}} {{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=138+25.JPG|rest|width=400}} {{http://busvebacken.se/KulturSkillnader?action=AttachFile&do=get&target=138+26+Restaurangen.JPG|rest|width=400}} ''Sista kvällen före Beijing på tåget gick alla till restaurangvagnen. Ett par timmar senare körde vi över Kinagränsen och spenderade fyra timmar i Erlian på hjulbyte från ryska bredspåret till normalspårvidd innan vi fortsatte genom den kinesiska provinsen inre Mongoliet.'' |
Bilder och kommentarer, infångade längs järnvägen Moskva - Beijing sommaren 2013
En dinosaurie i regeringsbyggnaden på ena sidan av paradtorget betraktar en äkta tyrannosaurie (möjligen tarbosaurie?) på den andra sidan, som i fjol återbördats till ursprunget av hans ättlingar via en auktionssite i USA. De senare khanernas palats låg omkring ett vanskött grästorg en bit därifrån. Kopparkittlarna vid det vita vinterpalatset hör till brandskyddet. Allt här är byggt av trämaterial.
Sista kvällen före Beijing på tåget gick alla till restaurangvagnen. Ett par timmar senare körde vi över Kinagränsen och spenderade fyra timmar i Erlian på hjulbyte från ryska bredspåret till normalspårvidd innan vi fortsatte genom den kinesiska provinsen inre Mongoliet.