4124
Kommentar:
|
24804
|
Raderingar markeras som den här. | Bidrag är markerade som den här. |
Linje 3: | Linje 3: |
'''Del III av den transsibiriska tågresan - från utfart Mongoliet fram till Beijing''' <<TableOfContents>> === Inledning === Under den här delen av resan passerade vi delar av den antika jordbrukskulturen i norra Kina, vilken var en slags motpol, eftersträvansvärt "köpcentrum" och skatteobjekt för de mongoliska nomadfolken. För att bättre försöka förstå vad vi egentligen såg av näringsverksamheten utanför tågfönstren har jag förutom våra egna foton samlat och presenterat uppgifter från de bitvis fantastiska satellitbilderna i Google Earth, där också många personer lagt till foton som dom tagit från marknivån. Platser och andra nyckelord till engelska Wikipediasidor ger också mängder av färska uppgifter om bl a de geografiska och ekonomiska förhållandena. En god sammanfattning citeras: ''China's limited space for farming has been a problem throughout its history, leading to chronic food shortage. While the production efficiency of farmland has grown over time, efforts to expand to the west and the north have held limited success, as such land is generally colder and drier than traditional farmlands to the east. Since the 1950s, farm space has also been pressured by the increasing land needs of industry and cities.'' Kort sagt förfogar Kina nationellt över 10 % av världens odlade areal och försörjer med det 20 % av världens växande urbana medelklassbefolkning med en tvångsmässigt styrd underklass av fattiga bönder. |
|
Linje 9: | Linje 21: |
'' Reseavsnittet började mitt i natten och mitt i Gobiöknen i samma kupe men med nytt lok och nya hjulaxlar under. Inne på det stora och snabbt växande kinesiska spårsystemet följande förmiddag stannade vi och fick kliva ut på perrongen en stund i de nordkinesiska miljonstäderna Datong och Zhangjiakou (som även har ett äldre historiskt namn, Kalgan). På den rosatonade kartan (med tunna svarta järnvägar) kan man se Datong, Zhangjiakou och Beijing i ett långt öst-västligt pärlband av stora städer. En närmare koll har visat att storstäderna finns i ett längre öst-västligt bälte med fem-sex stycken i rad längs södra kanten av Inre Mongoliet. De ligger på ganska exakt 16 mils avstånd från varandra, och varje citykärna innehåller idag ungefär två miljoner invånare. Men det bor också ungfär lika många människor hoptryckta i dom gråbruna småorterna mellan varje citykärna, medan det gröna odlade landskapet mellan tätorterna är till synes helt rent på bostäder och andra byggnader.'' === Inre Mongoliet och mursystemet === |
|
Linje 12: | Linje 30: |
''Gränsstaden, där vi inlåsta i vagnarna bytte hjulaxlar från Rysslands breda till Kinas normalspårbredd, heter på de här kartorna Erenhot (kallas Erlian i Kina). Stan har under 20 år efter Mongoliets frigörelse, vuxit från 8000 till 100.000 invånare som sysselsätter sig med den ökande export- och gränshandeln till Mongoliet och järnvägens omlastningsbehov. På den kinesiska sidans utfart har man också satsat på att visa stan som en dinosauriefyndens huvudort med statyer och museum som vi missade i nattmörkret.'' {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=Great+Wall.jpg|De stora murarna|width=800}} {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+45+muren.JPG|The Great Wall|width=400}} ''Folkmängden och näringslivet i det här nordliga kulturbältet har historiska anor, vilket visas av de flertusenåriga murruinerna längs hela bältet, som skulle säkra de kinesiska härskarnas försörjning gentemot de gamla mongoliska härskarnas intresse för sydliga erövringar. Kinesernas moderna strategi har varit att flytta sin nationsgräns till behörigt avstånd norrut in i den lågavkastande och glesbefolkade öknen. Därmed hade kineserna tidigare lyckats reducera hela antalet direkta gränsövergångar för både landsväg och järnväg mellan nationerna till en enda som vi passerade vid Erenhot/Erlian. Nu kan man på Googlekartan finna flera nya kinesiska gränsövergångar, som inte finns med på det lite äldre kartmaterialet, med spår och landsväg över gränsen från kolgruvor inne i Mongoliets glesbygd, . Kartan visar var man hittat murar, som även finns dokumenterade i de gamla historiska byggherrarnas efterlämnade dokument. Vi såg murrester på minst tre sträckor från tåget, förutom att bussrundturerna i Beijing innehöll en murpromenad (vid "Important tourist center, lilla bilden). Fler murar kommer längre ner här på sidan. Man kan se sidenvägens huvudsträckning i svart. Den hade dessutom mängder av förgreningar som inte visas, bl a den s k Tevägen från subtropiska delar till Beijing och vidare över Kalgan till Ulaanbaatar.'' |
|
Linje 13: | Linje 43: |
{{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+33+Muren+f%C3%B6re+Datong.JPG|Kinseisk mur|width=500}} ''Mellan Jining och Datong fotade vi tidigt på morronen två landskap tätt efter varandra. En senare kartkontroll talar för att vi ovetande fick med delar av en gammal kinamur som järnvägen ska korsa i detta område. På den första bilden är det i så fall ett ljust streck som skär snett upp i bergen bortom dalen. På nästa bild är muren en starkt vittrad jordvall parallellt intill järnvägen och avskuren av ett vattenflöde. '' |
{{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+33+Muren+f%C3%B6re+Datong.JPG|Kinesisk mur|width=500}} ''Mellan Jining och Datong fotade vi tidigt på morronen två landskap tätt efter varandra. En senare kartkontroll talar för att vi ovetande fick med delar av en gammal kinamur som järnvägen ska korsa i detta område. På den första bilden är det i så fall ett ljust streck som skär snett upp i bergen bortom dalen. På nästa bild är muren en starkt nedvittrad jordvall parallellt intill järnvägen och avskuren av ett vattenflöde. Ungefär femton mil bortom den här vyn ligger miljonstaden Hohot, som förutom att vara provinshuvudstad för Inre Mongoliet, även säjs vara Kinas mejerihuvudstad. Det bör betyda att områdets jordbruk är inriktat mot intensiv mjölkproduktion i det annars mycket djurfattiga odlingslandskapet. Nu kan man också se en tydlig skillnad i siktlängd jämfört med vyerna från Mongoliet dagen innan. Här i Kina försvinner horisontlinjen nästan över allt snabbt i ett töcken - inne i storstäderna, och framför allt i Beijing kunde vi ibland se rakt upp mot solen som bara en röd diffus skiva.'' === Datong === |
Linje 22: | Linje 57: |
''Innan vi körde in i Datong passerade vi en förort med delvis gammal kinesisk radhusbebyggelse. En del av väggarna ser ut att vara av soltorkad lera med torvtak. Annars bestod all traditionell bebyggelse som vi såg av enkla bruna radhus av tegel med röda tegeltak. Man ser väldigt lite fönster här, vilket verkar bero på en allmän byggstil där de på fotot synliga nordväggarna är fönsterlösa. För övrigt upprepades husraderna i en monoton och tät oändlighet i både städer och i landsortsbyarna, vilka jag antar utvecklats som kinesiska motsvarigheter till de ryska kolchosbyarna. I city mötte vi nya 25-våningars skivhus som även skymtar i stationsbildernas bakgrund. På satellitbilden över stadskärnan nedan ser man skuggor av dessa höghus i en lång rad på vattenmagasinets vänstra sida. Såvitt jag förstår är detta den framtida bostadsmiljön även för den kvarts miljard av bondebefolkningen som ännu väntar på att urbaniseras med jobb, bostäder och konsumtionsnivåer i närheten av västerländsk eller japansk standard. "Bo på landet" med egen villa och trädgård kommer aldrig vanligt folk att få utrymme för.'' |
|
Linje 23: | Linje 63: |
{{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+37+datong+kolvagnar.JPG|kolvagnar|width=400}} |
|
Linje 26: | Linje 64: |
Linje 27: | Linje 66: |
{{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+35++datong.JPG|Datong|width=800}} |
{{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+35++datong.JPG|Datong|width=700}} ''Datong är som de flesta kinesiska städer i snabb tillväxt under en skog av byggkranar. På satellitbilden syns också många rivningskvarter och en uppdämd, isbelagd vattenreservoar i en för övrigt torr flodfåra eftersom bilden togs en vinterdag under torrperioden. Stans näringsliv kretsar kring kolgruvor, stål- och verkstadsindustrier med lok till det kinesiska järnvägsnätet som specialitet.'' === Jordbrukslandskap === |
Linje 32: | Linje 74: |
Linje 34: | Linje 77: |
{{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+46+efter+datong.JPG|efter datong|width=500}} {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+57++odlingar.JPG|majsodlingar|width=500}} {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+57+terassodl.JPG|terassodl|width=800}} ''Mellan Datong och Zhangjiakou gick spåret längs norra sidan i en tätbefolkad uppodlad dalgång. På högra sidan mot norr lutade den sargade marken upp mot de närbelägna bergen. En koll på satellitbilderna visar också täta, kraftiga och delsvis färska erosionsspår från vattenflöden längs hela den femton mil långa sträckan. Den eroderade marken verkar torr och urlakad och man försöker tydligen etablera lite skog och gräs för att förhindra mera skador. Mot söder ser man ner över bördigt slättland med ett lapptäcke av småskiften där den dominerande grödan är majs. På andra sidan dalen kommer ett vidsträckt område med svagt lutande lössjordkullar där i stort sett alla ytor är uppodlade och terasserade. På sista bilden syns också hur man gjort tvärgående vattenstoppterasser på långsluttande mark intill järnvägen.'' {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+57+ter+ravin.JPG|Terass o ravin|width=800}} {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+51+ravin.JPG|ravin|width=800}} ''Här och var körde vi över gamla raviner som var djupt nerskurna i de tjocka lössjordslagren.'' === Risodling === {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=1203+Vietnam-Laos+Jans+3.JPG|Terasser i Nordvietnam|width=400}} {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=1203+Vietnam-Laos+Jans+4.JPG|Terasser i Nordvietnam|width=400}} {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=1203+Vietnam-Laos+Jans+5.jpg|risplantskola|width=600}} {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=1203+Vietnam-Laos+Jans+6.jpg|Risplantering vid Röda floden|width=600}} ''Lena och jag såg terassodling på nära håll i mars 2012 i Vietnam nära gränsen mot Kina. Terasserna stöds tillräckligt av en stampad jordvägg med ett gräskrön som sticker upp ett par decimeter. Där odlade man sedan både våtris under vatten och majs eller andra grödor på torrjord. Ris är den största och viktigaste grödan i både Kina och Vietnam, och odlingstekniken är troligen lika hantverksmässig i båda länderna. Vietnam har nog de bästa betingelserna och är tillsammans med Thailand världsledande exportörer av ris medan Kina har mycket större areal men konsumerar allt själv och behöver dessutom importera vid sämre skördeår. Lite längre ner i Vietnam på Röda flodens delta vid Hanoi såg vi år 2012 den storskaliga risodlingen på nära håll i bassänger mellan ett nätverk av kanaler från vilka vattnet kan pumpas upp ur, eller släppas ut till, efter behov. Risplantorna dras först upp en månad i plantskola till femton cm höjd. På andra bilden ser man buketter av plantor sättas ut medan andra bassänger är klara och växer. Tre månader senare kan man skörda, och här räcker klimatet för ytterligare en risodling samma år. Om grödan gödslas optimalt kan varje skörd uppgå till 9-10 ton per hektar. Långt söderut vid Saigon i Mekongdeltat kan man odla året runt och ta tre skördar med jordbearbetning och nyplantering mellan varje omgång.'' === Byarna på landet === |
|
Linje 35: | Linje 113: |
Linje 37: | Linje 114: |
{{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+46+efter+datong.JPG|efter datong|width=500}} | {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=2010+Kina+4.jpg|Inne i bondbyn|width=400}} {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=2010+Kina+8.jpg|Inne i bondbyn|width=400}} ''Vi passerade ibland nära intill väldigt tätbyggda och likformiga jordbruksbyar som vi här ser från "baksidan". Miljön inne i en liknande by i södra Kina såg ut så här (bild 3 och 4) år 2010. Det nya vita huset som skymtar bortom hunden tillhörde en yngre bybo som arbetade med välbetalt jobb i den närbelägna industristaden.'' {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+59+++fasader.JPG|fasader|width=500}} {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+59+fasader.JPG|fasader|width=500}} {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+60+mera+majs.JPG|majsodlingar|width=500}} {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+61+f%C3%B6re+Zhang...JPG|förstad Zha../Kalgan|width=500}} === Delar av den långa muren === |
Linje 39: | Linje 132: |
{{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+51+ravin.JPG|ravin|width=500}} |
{{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+56+++Muren2798.JPG|Muren|width=500}} |
Linje 42: | Linje 134: |
{{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+56+++Muren2798.JPG|Muren|width=500}} {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+59+++fasader.JPG|fasader|width=400}} {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+59+fasader.JPG|fasader|width=400}} {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+80.jpg|Gammal ravin|width=400}} {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+60+mera+majs.JPG|majsodlingar|width=500}} {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+61+f%C3%B6re+Zhang...JPG|förstad Kalgan|width=500}} |
''Ungefär mitt emellan städerna passerade vi ett område där den långa muren kom ner i norra dalkanten (första bilden). Lite längre fram kom det upp ännu äldre murrester söderifrån med en del alldeles intill järnvägen. På den stora bilden kan man nog skymta delar av samma mur till höger på andra sidan av dalen. Bilden ger också en god överblick över ett större plant odlingsområde med små skiften, samt tydliga terrasser i bergen till vänster om murarna.'' === Människor och teknik i postkommunismen === {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=majsodling.jpg|Kinsesisk majsodling 2007|width=800}} {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=sk%C3%B6rd+2004.jpg|halmskörd 2004|width=800}} {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=2010+Kina+2.jpg|risskörd 2010|width=400}} {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=1203+Vietnam-Laos+Jans++1.JPG|folktraktor|width=400}} {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=2010+Kina+5.jpg|folkbil|width=400}} Några bilder som illustrerar den helt aktuella tekniknivån i det jordbruk som förväntas försörja 1/5 av världens befolkning med både livsmedel och en hel del övrig biomassa. Den första bilden skannade jag från en lyckträff i Google Earth-surfandet över norra Kinas åkrar. Med varierande upplösning och fotodatum på bilderna har Google pusslat ihop en landskapskarta där den helt dominerande åkerstrukturen har det här utseendet. På sommaren är nästan alla fält gröna i samma nyans, men alltid linjerade i smala remsor som sträcker sig mellan ett större rutmönster av vägar, bevattningskanaler och avvattningsdiken. Från senhösten och fram till nästa vår är fälten bruna men har nästan alltid ett pärlband av små högar som jag tolkar som någon form av halmskörd - förmodligen grov och lång majshalm. På bilden hittade jag en skarv mellan Ena årets skörd i oktober 2006 (evt en pågående skörd) och nästa års växande gröda i juni på samma fält. Jag noterar också frånvaron av synliga spår efter traktorbearbetningar, vilket man annars kan se på liknande bilder från Japan och Sydkorea där fälten är betydligt större och mera kvadratiska. En annan iakttagelse är att det inte finns några spår efter cirkulära bevattningsramper i dom landskap som jag tittat på. Såna syns mycket tydligt på flygbilder och är karakteristiska för fältbevattningar i högteknologiska jordbrukssystem. Den gula linjen är 300 meter lång och ger skalan. Medelarealen för de 300 miljonerna kinesiska bondehushållen har sedan länge av den kommunistiska politiken konserverats till 0,65 hektar (1,5 acre), vilket en gång troligen ansågs kunna försörja en familjs ekonomiska behov. Den andra bilden från Google visar troligen veteskörd, tredje bilden tog jag 2010 på risskörd med tröskning i södra Kina. Båda bilderna visar teknik som var standard i Jämtland redan i slutet av 1800-talet. Maskinbilderna visar den traktorstandard som bönder i Kina och Vietnam än så länge tack vare statliga stöd har råd med, men som iofs inte utesluter att att man kan leja maskinstationsföretag med bättre utrustning för t ex plöjning och harvning. Traktorvarianten i exakt samma tvåhjulsutformning som bildens från Vietnam fanns att köpa i Jämtland på 1920-talet men blev aldrig någon "hit" där. Min farfar köpte redan 1927 en amerikansk Fordsontraktor som sedan blev standard för det teknikbehovet i det svenska lantbruket. En finess med de här maskinerna är att samma enkla dieselmotor utan elsystem kan användas i alla, och dessutom kan dom dra vattenpumpar och tröskverk och med enkla handgrepp bytas ut eller flyttas mellan maskiner vid behov. Enligt Wikipedias definitioner har USA jämförelsevis tre ggr större odlingsareal än Kina i samma klimatzoner. Homestead Act från 1862 gav immigranterna 65 ha obrutet land vardera som då ansågs nödvändigt för familjeförsörjningen. Idag har drygt 2 miljoner familjefarmare i USA 170 ha var i snitt. Det förslår naturligtvis lika dåligt med 0,65 ha i Kina som i alla andra länder. Under Maotiden spelade detta ingen roll eftersom staten ägde och fördelade alla resurser och var ensamt den företagare som avlönade alla anställda arbetare. I den begynnande marknadsekonomin förväntas bonden själv sköta företaget och leva på avkastningen, vilket i dagsläget är lika omöjligt som förr, på grund av att staten fortfarande äger och fördelar den viktigaste produktionsresursen som är markareal. Kinas nuvarande ekonomiska politik på jordbruksområdet beskrevs i början av 2013 av den svenske ekonomen och kinakännaren Klas Eklund på följande sätt: ''Försiktiga steg kommer att tas för att modernisera arbetsmarknaden. I dag finns en underklass i form av över 200 miljoner gästarbetare som flyttat från landsbygd till stad, men som på vägen förlorat sina medborgerliga rättigheter. Inrikespasset (”hukou” – en kvarleva från Maotiden) binder bonden vid torvan. Den som flyttar till städerna förlorar under en tid ofta både social trygghet, sjukvård och rätten till utbildning för barnen. Inrikespasset kan visserligen inte avskaffas över en natt; då riskerar man en störtflod av bönder som sköljer in över städerna utan att stadsplanering eller byggnation hinner med. Men man kan åtminstone ge gästarbetarna ett drägligare liv genom att garantera dem rätt till sjukvård och utbildning. Det skulle förbättra arbetsmarknadens funktionssätt – och radikalt minska en del av klyftorna och därmed reducera riskerna för social oro. Staten äger all mark, bönderna arrenderar den bara. Detta öppnar för lokala partipampar att köra bort bönderna, annektera marken i statens namn, arrendera ut den igen till industriföretag eller infrastrukturanläggningar, och skära emellan själva. Detta är den vanligaste formen av korruption i Kina och väcker våldsamma protester i många byar. Här måste bönderna garanteras rimlig ersättning och ett utvidgat besittningsskydd. Bönderna har visserligen under senare tid fått en skyddande lagstiftning som ska tvinga partibossarna att ge dem marknadsmässig ersättning då mark exploateras.'' Jag har inte från vare sig litteratur eller verklighet kunnat sett någon annan utväg än det som Klas Eklund tidigare har kallat för kapitalisiskt, som kunnat ge både bönderna och konsumenterna en långsiktigt god och växande välfärd med en samtidig miljökontroll nära bästa möjliga nivå. I det här fallet innebär kapitalism att varje bonde har full förfoganderätt till alla produktionsresurser som man kan arbeta ihop till och köpa. Där ingår odlingsmarken med uppbyggda anläggningar som den primära resursen. Dom socialistiska systemen har alltid stupat på det kollektiva och statliga markägandet, som egentligen i praktiken är en fortsättning på de lika destruktiva gamla feodalsystemen med utomstående ekonomiska jordägare och fattiga förtryckta bönder som inte själva kan påverka sin situation. === Zhangjiakou/Kalgan === {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+61+gr%C3%B6nsaker+f%C3%B6re+Zhangjiakou.JPG|före Zhao...|width=500}} {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+63+f%C3%B6re+Zh.JPG|Före Zha...|width=500}} {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+64+f%C3%B6re+Zh.JPG|före Zha...|width=500}} {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+65+f%C3%B6re+Zh.JPG|före Zha...|width=800}} ''När vi närmar oss storstan Zhangjiakou blir förortsbebyggelsen lite med varierad i både färg och form. Här övergår odlandet till något slags små kolonilotter med olika grönsaker och växthustunnlar. På den sista bilden syns också lite får och grisar i små öppna skjul. Den bilden togs mot norr, så här ser man bostadshusens södra framsida med fönstren. '' {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+67++Zhangjiakou.JPG|Zhangjiakou|width=500}} {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+67+Zh.JPG|Zhang...|width=500}} {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+68++Zh.JPG|Zhang...|width=500}} {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+68+Zh.JPG|Zhangjiakou station|width=500}} ''Den här storstan är som den förra sysselsatt med produktion i kolgruvor och stålindustrier. En annan specialitet är att vara huvudort för "Stora Murens vinindustri". Jag kunde dock inte se några vingårdar utefter järnvägen. Kolet går nog ganska direkt in i stora kraftverk som vi passerade förbi i massor. På en bild nedan kan man de resulterande mängderna av högspänningsledningar som täckte landskapet på sin väg ner mot Beijingområdet och "Stora slätten.'' {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+70++E+Zh.JPG|Kolkraftverk|width=500}} {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+71++e+Zh.JPG|efter Zhang...|width=500}} |
Linje 55: | Linje 225: |
{{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+75.JPG|före Peking|width=500}} {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+77+Peking.JPG|mot Peking|width=500}} {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+78++Peking.JPG|Pekings perrong|width=500}} {{http://busvebacken.se/NordKinesiska?action=AttachFile&do=get&target=138+79+Beijing+Railway+Station.JPG|Beijing Railway Station|width=800}} |
Mot NordKinesiska slätten och Beijing
Del III av den transsibiriska tågresan - från utfart Mongoliet fram till Beijing
Innehåll
Inledning
Under den här delen av resan passerade vi delar av den antika jordbrukskulturen i norra Kina, vilken var en slags motpol, eftersträvansvärt "köpcentrum" och skatteobjekt för de mongoliska nomadfolken.
För att bättre försöka förstå vad vi egentligen såg av näringsverksamheten utanför tågfönstren har jag förutom våra egna foton samlat och presenterat uppgifter från de bitvis fantastiska satellitbilderna i Google Earth, där också många personer lagt till foton som dom tagit från marknivån. Platser och andra nyckelord till engelska Wikipediasidor ger också mängder av färska uppgifter om bl a de geografiska och ekonomiska förhållandena. En god sammanfattning citeras:
China's limited space for farming has been a problem throughout its history, leading to chronic food shortage. While the production efficiency of farmland has grown over time, efforts to expand to the west and the north have held limited success, as such land is generally colder and drier than traditional farmlands to the east. Since the 1950s, farm space has also been pressured by the increasing land needs of industry and cities.
Kort sagt förfogar Kina nationellt över 10 % av världens odlade areal och försörjer med det 20 % av världens växande urbana medelklassbefolkning med en tvångsmässigt styrd underklass av fattiga bönder.
Reseavsnittet började mitt i natten och mitt i Gobiöknen i samma kupe men med nytt lok och nya hjulaxlar under. Inne på det stora och snabbt växande kinesiska spårsystemet följande förmiddag stannade vi och fick kliva ut på perrongen en stund i de nordkinesiska miljonstäderna Datong och Zhangjiakou (som även har ett äldre historiskt namn, Kalgan). På den rosatonade kartan (med tunna svarta järnvägar) kan man se Datong, Zhangjiakou och Beijing i ett långt öst-västligt pärlband av stora städer. En närmare koll har visat att storstäderna finns i ett längre öst-västligt bälte med fem-sex stycken i rad längs södra kanten av Inre Mongoliet. De ligger på ganska exakt 16 mils avstånd från varandra, och varje citykärna innehåller idag ungefär två miljoner invånare. Men det bor också ungfär lika många människor hoptryckta i dom gråbruna småorterna mellan varje citykärna, medan det gröna odlade landskapet mellan tätorterna är till synes helt rent på bostäder och andra byggnader.
Inre Mongoliet och mursystemet
Gränsstaden, där vi inlåsta i vagnarna bytte hjulaxlar från Rysslands breda till Kinas normalspårbredd, heter på de här kartorna Erenhot (kallas Erlian i Kina). Stan har under 20 år efter Mongoliets frigörelse, vuxit från 8000 till 100.000 invånare som sysselsätter sig med den ökande export- och gränshandeln till Mongoliet och järnvägens omlastningsbehov. På den kinesiska sidans utfart har man också satsat på att visa stan som en dinosauriefyndens huvudort med statyer och museum som vi missade i nattmörkret.
Folkmängden och näringslivet i det här nordliga kulturbältet har historiska anor, vilket visas av de flertusenåriga murruinerna längs hela bältet, som skulle säkra de kinesiska härskarnas försörjning gentemot de gamla mongoliska härskarnas intresse för sydliga erövringar. Kinesernas moderna strategi har varit att flytta sin nationsgräns till behörigt avstånd norrut in i den lågavkastande och glesbefolkade öknen. Därmed hade kineserna tidigare lyckats reducera hela antalet direkta gränsövergångar för både landsväg och järnväg mellan nationerna till en enda som vi passerade vid Erenhot/Erlian. Nu kan man på Googlekartan finna flera nya kinesiska gränsövergångar, som inte finns med på det lite äldre kartmaterialet, med spår och landsväg över gränsen från kolgruvor inne i Mongoliets glesbygd, . Kartan visar var man hittat murar, som även finns dokumenterade i de gamla historiska byggherrarnas efterlämnade dokument. Vi såg murrester på minst tre sträckor från tåget, förutom att bussrundturerna i Beijing innehöll en murpromenad (vid "Important tourist center, lilla bilden). Fler murar kommer längre ner här på sidan. Man kan se sidenvägens huvudsträckning i svart. Den hade dessutom mängder av förgreningar som inte visas, bl a den s k Tevägen från subtropiska delar till Beijing och vidare över Kalgan till Ulaanbaatar.
Mellan Jining och Datong fotade vi tidigt på morronen två landskap tätt efter varandra. En senare kartkontroll talar för att vi ovetande fick med delar av en gammal kinamur som järnvägen ska korsa i detta område. På den första bilden är det i så fall ett ljust streck som skär snett upp i bergen bortom dalen. På nästa bild är muren en starkt nedvittrad jordvall parallellt intill järnvägen och avskuren av ett vattenflöde. Ungefär femton mil bortom den här vyn ligger miljonstaden Hohot, som förutom att vara provinshuvudstad för Inre Mongoliet, även säjs vara Kinas mejerihuvudstad. Det bör betyda att områdets jordbruk är inriktat mot intensiv mjölkproduktion i det annars mycket djurfattiga odlingslandskapet. Nu kan man också se en tydlig skillnad i siktlängd jämfört med vyerna från Mongoliet dagen innan. Här i Kina försvinner horisontlinjen nästan över allt snabbt i ett töcken - inne i storstäderna, och framför allt i Beijing kunde vi ibland se rakt upp mot solen som bara en röd diffus skiva.
Datong
Innan vi körde in i Datong passerade vi en förort med delvis gammal kinesisk radhusbebyggelse. En del av väggarna ser ut att vara av soltorkad lera med torvtak. Annars bestod all traditionell bebyggelse som vi såg av enkla bruna radhus av tegel med röda tegeltak. Man ser väldigt lite fönster här, vilket verkar bero på en allmän byggstil där de på fotot synliga nordväggarna är fönsterlösa. För övrigt upprepades husraderna i en monoton och tät oändlighet i både städer och i landsortsbyarna, vilka jag antar utvecklats som kinesiska motsvarigheter till de ryska kolchosbyarna. I city mötte vi nya 25-våningars skivhus som även skymtar i stationsbildernas bakgrund. På satellitbilden över stadskärnan nedan ser man skuggor av dessa höghus i en lång rad på vattenmagasinets vänstra sida. Såvitt jag förstår är detta den framtida bostadsmiljön även för den kvarts miljard av bondebefolkningen som ännu väntar på att urbaniseras med jobb, bostäder och konsumtionsnivåer i närheten av västerländsk eller japansk standard. "Bo på landet" med egen villa och trädgård kommer aldrig vanligt folk att få utrymme för.
Datong är som de flesta kinesiska städer i snabb tillväxt under en skog av byggkranar. På satellitbilden syns också många rivningskvarter och en uppdämd, isbelagd vattenreservoar i en för övrigt torr flodfåra eftersom bilden togs en vinterdag under torrperioden. Stans näringsliv kretsar kring kolgruvor, stål- och verkstadsindustrier med lok till det kinesiska järnvägsnätet som specialitet.
Jordbrukslandskap
Mellan Datong och Zhangjiakou gick spåret längs norra sidan i en tätbefolkad uppodlad dalgång. På högra sidan mot norr lutade den sargade marken upp mot de närbelägna bergen. En koll på satellitbilderna visar också täta, kraftiga och delsvis färska erosionsspår från vattenflöden längs hela den femton mil långa sträckan. Den eroderade marken verkar torr och urlakad och man försöker tydligen etablera lite skog och gräs för att förhindra mera skador. Mot söder ser man ner över bördigt slättland med ett lapptäcke av småskiften där den dominerande grödan är majs. På andra sidan dalen kommer ett vidsträckt område med svagt lutande lössjordkullar där i stort sett alla ytor är uppodlade och terasserade. På sista bilden syns också hur man gjort tvärgående vattenstoppterasser på långsluttande mark intill järnvägen.
Här och var körde vi över gamla raviner som var djupt nerskurna i de tjocka lössjordslagren.
Risodling
Lena och jag såg terassodling på nära håll i mars 2012 i Vietnam nära gränsen mot Kina. Terasserna stöds tillräckligt av en stampad jordvägg med ett gräskrön som sticker upp ett par decimeter. Där odlade man sedan både våtris under vatten och majs eller andra grödor på torrjord. Ris är den största och viktigaste grödan i både Kina och Vietnam, och odlingstekniken är troligen lika hantverksmässig i båda länderna. Vietnam har nog de bästa betingelserna och är tillsammans med Thailand världsledande exportörer av ris medan Kina har mycket större areal men konsumerar allt själv och behöver dessutom importera vid sämre skördeår. Lite längre ner i Vietnam på Röda flodens delta vid Hanoi såg vi år 2012 den storskaliga risodlingen på nära håll i bassänger mellan ett nätverk av kanaler från vilka vattnet kan pumpas upp ur, eller släppas ut till, efter behov. Risplantorna dras först upp en månad i plantskola till femton cm höjd. På andra bilden ser man buketter av plantor sättas ut medan andra bassänger är klara och växer. Tre månader senare kan man skörda, och här räcker klimatet för ytterligare en risodling samma år. Om grödan gödslas optimalt kan varje skörd uppgå till 9-10 ton per hektar. Långt söderut vid Saigon i Mekongdeltat kan man odla året runt och ta tre skördar med jordbearbetning och nyplantering mellan varje omgång.
Byarna på landet
Vi passerade ibland nära intill väldigt tätbyggda och likformiga jordbruksbyar som vi här ser från "baksidan". Miljön inne i en liknande by i södra Kina såg ut så här (bild 3 och 4) år 2010. Det nya vita huset som skymtar bortom hunden tillhörde en yngre bybo som arbetade med välbetalt jobb i den närbelägna industristaden.
Delar av den långa muren
Ungefär mitt emellan städerna passerade vi ett område där den långa muren kom ner i norra dalkanten (första bilden). Lite längre fram kom det upp ännu äldre murrester söderifrån med en del alldeles intill järnvägen. På den stora bilden kan man nog skymta delar av samma mur till höger på andra sidan av dalen. Bilden ger också en god överblick över ett större plant odlingsområde med små skiften, samt tydliga terrasser i bergen till vänster om murarna.
Människor och teknik i postkommunismen
Några bilder som illustrerar den helt aktuella tekniknivån i det jordbruk som förväntas försörja 1/5 av världens befolkning med både livsmedel och en hel del övrig biomassa. Den första bilden skannade jag från en lyckträff i Google Earth-surfandet över norra Kinas åkrar. Med varierande upplösning och fotodatum på bilderna har Google pusslat ihop en landskapskarta där den helt dominerande åkerstrukturen har det här utseendet. På sommaren är nästan alla fält gröna i samma nyans, men alltid linjerade i smala remsor som sträcker sig mellan ett större rutmönster av vägar, bevattningskanaler och avvattningsdiken. Från senhösten och fram till nästa vår är fälten bruna men har nästan alltid ett pärlband av små högar som jag tolkar som någon form av halmskörd - förmodligen grov och lång majshalm. På bilden hittade jag en skarv mellan Ena årets skörd i oktober 2006 (evt en pågående skörd) och nästa års växande gröda i juni på samma fält. Jag noterar också frånvaron av synliga spår efter traktorbearbetningar, vilket man annars kan se på liknande bilder från Japan och Sydkorea där fälten är betydligt större och mera kvadratiska.
En annan iakttagelse är att det inte finns några spår efter cirkulära bevattningsramper i dom landskap som jag tittat på. Såna syns mycket tydligt på flygbilder och är karakteristiska för fältbevattningar i högteknologiska jordbrukssystem.
Den gula linjen är 300 meter lång och ger skalan. Medelarealen för de 300 miljonerna kinesiska bondehushållen har sedan länge av den kommunistiska politiken konserverats till 0,65 hektar (1,5 acre), vilket en gång troligen ansågs kunna försörja en familjs ekonomiska behov.
Den andra bilden från Google visar troligen veteskörd, tredje bilden tog jag 2010 på risskörd med tröskning i södra Kina. Båda bilderna visar teknik som var standard i Jämtland redan i slutet av 1800-talet. Maskinbilderna visar den traktorstandard som bönder i Kina och Vietnam än så länge tack vare statliga stöd har råd med, men som iofs inte utesluter att att man kan leja maskinstationsföretag med bättre utrustning för t ex plöjning och harvning. Traktorvarianten i exakt samma tvåhjulsutformning som bildens från Vietnam fanns att köpa i Jämtland på 1920-talet men blev aldrig någon "hit" där. Min farfar köpte redan 1927 en amerikansk Fordsontraktor som sedan blev standard för det teknikbehovet i det svenska lantbruket.
En finess med de här maskinerna är att samma enkla dieselmotor utan elsystem kan användas i alla, och dessutom kan dom dra vattenpumpar och tröskverk och med enkla handgrepp bytas ut eller flyttas mellan maskiner vid behov.
Enligt Wikipedias definitioner har USA jämförelsevis tre ggr större odlingsareal än Kina i samma klimatzoner. Homestead Act från 1862 gav immigranterna 65 ha obrutet land vardera som då ansågs nödvändigt för familjeförsörjningen. Idag har drygt 2 miljoner familjefarmare i USA 170 ha var i snitt.
Det förslår naturligtvis lika dåligt med 0,65 ha i Kina som i alla andra länder. Under Maotiden spelade detta ingen roll eftersom staten ägde och fördelade alla resurser och var ensamt den företagare som avlönade alla anställda arbetare. I den begynnande marknadsekonomin förväntas bonden själv sköta företaget och leva på avkastningen, vilket i dagsläget är lika omöjligt som förr, på grund av att staten fortfarande äger och fördelar den viktigaste produktionsresursen som är markareal.
Kinas nuvarande ekonomiska politik på jordbruksområdet beskrevs i början av 2013 av den svenske ekonomen och kinakännaren Klas Eklund på följande sätt: Försiktiga steg kommer att tas för att modernisera arbetsmarknaden. I dag finns en underklass i form av över 200 miljoner gästarbetare som flyttat från landsbygd till stad, men som på vägen förlorat sina medborgerliga rättigheter. Inrikespasset (”hukou” – en kvarleva från Maotiden) binder bonden vid torvan. Den som flyttar till städerna förlorar under en tid ofta både social trygghet, sjukvård och rätten till utbildning för barnen. Inrikespasset kan visserligen inte avskaffas över en natt; då riskerar man en störtflod av bönder som sköljer in över städerna utan att stadsplanering eller byggnation hinner med. Men man kan åtminstone ge gästarbetarna ett drägligare liv genom att garantera dem rätt till sjukvård och utbildning. Det skulle förbättra arbetsmarknadens funktionssätt – och radikalt minska en del av klyftorna och därmed reducera riskerna för social oro. Staten äger all mark, bönderna arrenderar den bara. Detta öppnar för lokala partipampar att köra bort bönderna, annektera marken i statens namn, arrendera ut den igen till industriföretag eller infrastrukturanläggningar, och skära emellan själva. Detta är den vanligaste formen av korruption i Kina och väcker våldsamma protester i många byar. Här måste bönderna garanteras rimlig ersättning och ett utvidgat besittningsskydd. Bönderna har visserligen under senare tid fått en skyddande lagstiftning som ska tvinga partibossarna att ge dem marknadsmässig ersättning då mark exploateras.
Jag har inte från vare sig litteratur eller verklighet kunnat sett någon annan utväg än det som Klas Eklund tidigare har kallat för kapitalisiskt, som kunnat ge både bönderna och konsumenterna en långsiktigt god och växande välfärd med en samtidig miljökontroll nära bästa möjliga nivå. I det här fallet innebär kapitalism att varje bonde har full förfoganderätt till alla produktionsresurser som man kan arbeta ihop till och köpa. Där ingår odlingsmarken med uppbyggda anläggningar som den primära resursen.
Dom socialistiska systemen har alltid stupat på det kollektiva och statliga markägandet, som egentligen i praktiken är en fortsättning på de lika destruktiva gamla feodalsystemen med utomstående ekonomiska jordägare och fattiga förtryckta bönder som inte själva kan påverka sin situation.
Zhangjiakou/Kalgan
När vi närmar oss storstan Zhangjiakou blir förortsbebyggelsen lite med varierad i både färg och form. Här övergår odlandet till något slags små kolonilotter med olika grönsaker och växthustunnlar. På den sista bilden syns också lite får och grisar i små öppna skjul. Den bilden togs mot norr, så här ser man bostadshusens södra framsida med fönstren.
Den här storstan är som den förra sysselsatt med produktion i kolgruvor och stålindustrier. En annan specialitet är att vara huvudort för "Stora Murens vinindustri". Jag kunde dock inte se några vingårdar utefter järnvägen. Kolet går nog ganska direkt in i stora kraftverk som vi passerade förbi i massor. På en bild nedan kan man de resulterande mängderna av högspänningsledningar som täckte landskapet på sin väg ner mot Beijingområdet och "Stora slätten.