10122
Kommentar:
|
10156
|
Raderingar markeras som den här. | Bidrag är markerade som den här. |
Linje 21: | Linje 21: |
''Kartan visar var man hittat murar, som även varit dokumenterade i de gamla byggherrarnas efterlämnade historieskrivningar. Vi såg murrester på minst tre sällen från tåget, förutom att bussrundturerna i Beijing även innehöll en murpromenad. | ''Kartan visar var man hittat murar, som även varit dokumenterade i de gamla byggherrarnas efterlämnade historieskrivningar. Vi såg murrester på minst tre sällen från tåget, förutom att bussrundturerna i Beijing även innehöll en murpromenad vid "Important tourist center.'' |
Mot NordKinesiska slätten och Beijing
Del III av den transsibiriska tågresan - från utfart Mongoliet fram till Beijing
Reseavsnittet började mitt i natten och mitt i Gobiöknen i samma kupe men med nytt lok och nya hjulaxlar under. Inne på det stora och snabbt växande kinesiska spårsystemet följande förmiddag stannade vi och fick kliva ut på perrongen en stund i de nordkinesiska miljonstäderna Datong och Zhangjiakou (som även har ett äldre historiskt namn, Kalgan). På den rosatonade kartan (med tunna svarta järnvägar) kan man se Datong och Zhangjiakou i ett pärlband av stora städer rakt österut mot Beijing. En närmare koll visade att storstäderna finns i ett längre öst-västligt bälte med fem-sex stycken i rad längs södra kanten av Inre Mongoliet. De ligger på ganska exakt 16 mils avstånd från varandra, och varje citykärna innehåller idag ungefär två miljoner invånare. Men det bor också ungfär lika många människor hoptryckta i dom gråbruna småorterna mellan varje citykärna, medan det gröna odlade landskapet mellan tätorterna är till synes helt rent på bostäder och andra byggnader. Folkmängden och näringslivet här har historiska anor vilket visas av de flertusenåriga murruinerna längs hela bältet som skulle säkra de kinesiska härskarnas försörjning mot de gamla mongoliska härskarnas intressen för sydliga erövringar. Kinesernas moderna strategi har varit att flytta sin nationsgräns till behörigt avstånd norrut in i den lågavkastande och glesbefolkade öknen. Därmed har kineserna också lyckats reducera hela antalet direkta gränsövergångar för både landsväg och järnväg mellan nationerna till en enda som vi passerade vid Erenhot/Erlian.
Gränsstaden där vi bytte hjulaxlar från Rysslands breda till Kinas normalspårbredd heter på de här kartorna Erenhot (Erlian i Kina). Stan har under 20 år efter Mongoliets frigörelse, vuxit från 8000 till 100.000 invånare som sysselsätter sig med den ökande export- och gränshandeln till Mongoliet och järnvägens omlastningsbehov. På den kinesiska sidans utfart har man också satsat på att visa stan som en dinosauriefyndens huvudort med statyer och museum som vi missade i nattmörkret.
Kartan visar var man hittat murar, som även varit dokumenterade i de gamla byggherrarnas efterlämnade historieskrivningar. Vi såg murrester på minst tre sällen från tåget, förutom att bussrundturerna i Beijing även innehöll en murpromenad vid "Important tourist center.
Man kan även se sidenvägens huvudsträckning i svart. Den hade dessutom mängder av förgreningar, bl a den s k Tevägen från subtropiska delar till Beijing och vidare över Kalgan till Ulaanbaatar, som inte visas.
Ungefär femton mil bortom den här vyn ligger miljonstaden Hohot, som förutom att vara provinshuvudstad för Inre Mongoliet, även säjs vara Kinas mejerihuvudstad. Det bör betyda att områdets jordbruk är inriktat mot intensiv mjölkproduktion i det annars mycket djurfattiga odlingslandskapet.